ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو

ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو

همانطور که پیش از این عنوان شد انتخاب ظروف یکبار مصرف مناسب برای غذاهای بیرون‌بر و یا محصولات غذایی که نیازمند گرم کردن مجدد هستند بسیار مهم و کلیدی است. اینکه غذای تحویل داده شده از یک رستوران یا یک وعده غذایی آماده که از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه میشود در چه ظرفی بسته‌بندی شده است و استفاده از این ظرف در مایکروویو ایمن است یا خیر میتواند چالش جدیدی را پیش روی مشتریان این محصولات قرار دهد. به همین جهت قبلا در مقاله «ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویو» به صورت کامل این ظروف را معرفی کردیم. در این مقاله قصد داریم تا ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو را خدمت شما معرفی نماییم.

در دنیای پلاستیک‌ها تحمل دما و دستورالعمل‌های استفاده از محصول بسته به تولیدکننده آن میتواند متفاوت باشد. اما بطورکلی میتوان گفت ظروف تهیه شده از محصولات کاغذی، آلومینیوم، پلی‌اتیلن‌ترفتالات(PET) و پلی‌استایرن(PS) هرگز نباید در مایکروویو استفاده شوند. این درحالیست که ظروف تهیه شده از پلی‌اتیلن با چگالی بالا(HDPE)، پلی‌پروپیلن(PP) و الیاف و باگاس قالبگیری شده به طور معمول برای مایکروویو ایمن هستند. از آنجایی که برخی از ظروف غذاخوری هرگز نباید در مایکروویو قرار گیرند، شناسایی پلاستیک‌های ایمن در مایکروویو از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل معرفی بیشتر هریک از آنها در ادامه این مقاله آمده است.

  • پلاستیک کد 1. پلی‌اتیلن‌ترفتالات(PET)

این ماده سبک، نرم، مقاوم در برابر خرد شدن، به راحتی قابل بازیافت و یکبار مصرف است. و در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگیرد. اما گستره دمایی قابل تحمل این ماده تا قبل از اعوجاج آن، از 18- تا 50 درجه سانتیگراد است. در نتیجه میتوان گفت ظرف پلاستیکی کد 1 یا PET، یکی از ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو است.

  • پلاستیک کد 6. پلی‌استایرن(PS)

پلی‌استایرن که به آن فوم پلی‌استایرن نیز میگویند. بدلیل ارزان بودن یکی از متداول‌ترین مواد برای بسته‌بندی‌های بیرون‌بر و لیوان‌ها است. ویژگی‌های خوب عایق حرارتی باعث میشود که در هنگام حمل‌ونقل، غذا را گرم نگه دارد. با این حال برای استفاده در مایکروویو بی‌خطر نیست و در برخی از مناطق خاص، مقررات اخیر استفاده از آنها را محدود کرده و تولیدکنندگان را مجبور به انتخاب سایر مواد کرده است. از جمله معایب پلی‌استایرن میتوان به یکبارمصرف بودن و ممنوعیت استفاده از آن در بسیاری از مناطق اشاره کرد. همچنین اگر به درستی استفاده نشود میتواند باعث وقوع پدیده مهاجرت مواد شیمیایی به مواد غذایی شود.

  • آلومینیوم

محفظه نگهداری آلومینیومی اگرچه در فر و فریزر ایمن است و توان تحمل دمای بالا تا 205 درجه سانتیگراد را دارد. اما هرگز نباید در مایکروویو قرار گیرد. در صورت استفاده در مایکروویو میتواند به این دستگاه و اپراتور آن آسیب برساند.

  • محصولات کاغذی

این محصولات علی‌رغم اینکه قابل بازیافت یا قابل شستشو نیستند. بدلیل ویژگی‌های عایق حرارتی خوب بیشترین کاربرد را در ساخت ظروف، لیوان‌ها، بشقاب‌ها و کاسه‌های مخصوص غذای بیرون‌بر دارند. میتوان آنها را پوشانده، مهروموم کرد و یا برچسب زد ولی در صورت گرم شدن بسیار محتمل است که این مواد به غذای درون بسته‎بندی‌ها مهاجرت داشته باشد. به همین دلیل محصولات کاغذی به طور معمول برای استفاده در مایکروویو ایمن نیستند.

در پایان برای بیان مختصر و مفید مباحث مطرح شده، خلاصه‌ای از ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو را بصورت شماتیک در تصویر زیر آمده است که میتواند مرجعی جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره باشد:

4 دیدگاه برای ظروف غیرقابل استفاده در مایکروویو ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد