ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویوها

ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویوها

درحالیکه مردم دنیا همچنان با اثرات همه‌گیری ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، ظروف یکبار مصرف در خدمات بیرون‌بر و تحویل غذا برای بسیاری از فعالیت‌های خدماتی حیاتی بوده است. با توجه به محبوبیت روزافزون این امر به نظر میرسد حتی با شروع دوباره دوران شکوفایی اقتصادی در بسیاری از مناطق، هیچ پایانی برای خدمات تحویل غذا وجود ندارد. در نتیجه، ضروریست که صاحبان صنایع غذایی به مشتریان خود همان خدماتی را که در خانه دریافت می‌کنند ارائه دهند. ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویوها (ظروف قابل استفاده در مایکروویو) موضوع مهمی است.

هنگامی‌ که مشتریان رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای بیرون‌بر برای خوردن غذا آماده می‌شوند، انتظار وعده غذایی عالی هم از نظر طعم و هم از نظر درجه حرارت غذا را دارند. با اینکه در بسیاری از موارد به سختی تلاش می‌شود تا غذای آماده به موقع و در دمای مناسب تحویل داده شود اما ممکن است در مواردی برآورده نشدن انتظارات مشتریان اسباب نارضایتی را در آنها را فراهم کند.

اما بطور کلی میتوان گفت مردم راحتی را دوست دارند و هیچ کاری آسان‌تر از آن نیست که بتوانند وعده غذایی خود را با کمک مایکروویو مجدداً چند ثانیه یا چند دقیقه گرم کنند و بخورند. ظروف بسته‌بندی با قابلیت استفاده در مایکروویو به مشتریان این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به انتقال غذا از ظروف بسته‌بندی، غذای خود را در خانه به سرعت و به راحتی گرم کنند و ظروف بیشتری را کثیف نکنند.

ظروف غذای بیرون‌بر از مواد مختلفی از جمله پلاستیک، فوم، آلومینیوم، کاغذ و موارد دیگر ساخته می‌شوند. اما همه آنها در برابر حرارت مقاوم نیستند و برای استفاده در مایکروویو ایمن نیستند. این مسئله اغلب باعث می‌شود این سوال در ذهن مشتریان ایجاد شود که “آیا این ظرف برای استفاده در مایکروویو امن است؟” یا “ظروف قابل استفاده در مایکروویو کدامند؟” و یا “ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویوها چه ظروفی است؟”

همانطور که برای بسیاری از افراد مشخص است استفاده از ظروف و مواد نامناسب در مایکروویو می‌تواند منجر به ایجاد برخی از مشکلات جدی شود. بنابراین مهم است که ظروف قابل استفاده در مایکروویو باشند. به عنوان مثال قرار دادن برخی از پلاستیک‌های خاص در مایکروویو می‌تواند باعث ذوب شدن آن‌ها شود و به برخی مواد سمی مانند بیس‌فنول‌آ (BPA) اجازه دهد به غذاها و نوشیدنی‌ها مهاجرت کند. همچنین اگر ظروف آلومینیومی درون مایکروویو قرار گیرند خطر آسیب مایکروویو، اپراتور و یا حتی آتش سوزی وجود دارد. با وجود همه خطرات احتمالی، تهیه یک ظرف مناسب برای رعایت ایمنی هنگام استفاده از مایکروویو و جلب رضایت مشتریان بسیار مهم است. در ادامه این مقاله، رایج‌ترین انواع بسته‌بندی مواد غذایی که برای استفاده در مایکروویو بی‌خطر هستند و همچنین موادی که هرگز نباید در مایکروویو قرار گیرند مورد بررسی قرار خواهند گرفت. بررسی‌ها نشان داد برای ایمنی در مایکروویو، یک محصول باید حداقل 122 درجه سانتیگراد تحمل دما داشته باشد. در بعضی موارد، در پایین ظروف نمادی وجود دارد که نشان میدهد برای استفاده در مایکروویو ایمن است یا خیر؛ اما درصورتیکه در پایین ظرف پلاستیکی نمادی وجود نداشته باشد می‌توان با کمک کد پلاستیک درج شده روی ظروف از ایمن بودن آن ظروف برای استفاده در مایکروویو اطمینان حاصل کرد. یعنی اینها بهترین ظروف یکبار مصرف ایمن برای استفاده در مایکروویو هستند. برای مواد مختلف پلیمری بکار رفته در تولید ظروف غذایی هفت کد پلاستیک از کد 1 تا کد 7 وجود دارد که هر عدد نشان‌دهنده یک نوع پلاستیک است. هر نوع پلاستیک تحمل دمای خاص خود را دارد که تعیین می‌کند می‌توان از آن در مایکروویو استفاده کرد یا خیر و این کدهای پلاستیک برای هریک از آن‌ها بر این اساس تعیین می‌شود.

بطور کلی می‌توان گفت پلاستیک‌های زیر برای استفاده در مایکروویو ایمن هستند:

  • پلاستیک کد 2، پلی‌اتیلن با چگالی بالا(HDPE

در بازار خدمات مواد غذایی، از پلی‌اتیلن با چگالی بالا معمولاً برای تهیه ظروف استفاده می‌شود. تحمل دمای این ماده از 40- تا 130 درجه سانتیگراد قبل از اعوجاج است. دوام بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر خرابی، کم‌خطر در شستشو و ایمن برای استفاده مجدد از جمله سایر ویژگی‌های این پلاستیک است.

  • پلاستیک کد 5، پلی‌پروپیلن(PP)

تلورانس دمایی این ماده قبل از اعوجاج از 18- تا 122 درجه سانتیگراد است و می‌توان گفت پلی‌پروپیلن برای استفاده در مایکروویو ایمن است. این ماده همچنین بادوام و سبک وزن است و برای استفاده مجدد نیز ایمن است.

  • الیاف و باگاس قالبگیری شده

باگاس از محصولات جانبی باقیمانده فرآیندهای استخراج شکر یا گندم ساخته می‌شود. همچنین الیاف قالبگیری شده از ترکیبی از مقوا بازیافت شده، کاغذ روزنامه و یا مقوا راه‌راه ساخته شده است که هر دو با استفاده از فرایندهای سازگار با محیط زیست ساخته شده‌اند. معمولاً برای ساخت بشقاب‌ها، کاسه‌ها و ظروف نگهدارنده استفاده می‌شوند. این مواد برای استفاده در دمای حداکثر 122 درجه سانتیگراد ایمن هستند و این امر باعث می‌شود که مشکلی برای استفاده در مایکروویو نداشته باشند. از جمله معایب این مواد می‌توان به قابل بازیافت نبودن، یکبار مصرف بودن و اینکه ممکن است حاوی ماده سمی PFAS باشند اشاره کرد.

4 دیدگاه برای ظروف ایمن برای استفاده در مایکروویوها ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد