کد های روی محصولات پلاستیکی به چه منظور است

کد های روی محصولات پلاستیکی به چه منظور است

کد های روی محصولات پلاستیکی مفهوم خاصی دارند. شما میتوانید با شناخت این موارد به جنس ، ویژگی ها و چگونگی رفتار با آنها بهتر بشناسید. به طور کلی انواع پلاستیک دارای خواص مختلفی هستند. برخی از آن ها در مقابل حرارت مواد سمی تولید میکنند. لذا استفاده از آن ها به عنوان محصولات مرتبط با غذا صحیح نیست. و از طرفی برخی دیگر مقاومت مناسبی در خصوص ضربه دارند. به طور کلی شناخت این اطلاعات به استفاده صحیح از این مواد کمک بزرگی میکند. در ادامه به برسی و معرفی این کد ها خواهیم پرداخت.

معرفی کد های روی محصولا پلاستیکی :
هفت کد مختلف روی محصولات پلاستیکی موجود میباشد. این کد ها نمایانگر نوع پلیمر استفاده شده در این پلاستیکها میباشد. پلیمر ها اجزای کوچک ساخت پلاستیک میباشد. هر یک از انواع این پلیمر ها ویژگی به خصوصی دارند. که کد روی این مواد نشاندهنده مواد تولید شده با آن است. این کد ها را با # به همراه یک شماره از ۱ تا ۷ دسته بندی میکنند. در ادامه برای معرفی هر یک از این کد ها توضیحاتی داده شده است. باید گفت که این کد ها در صورتی که علامت بازیافت در آن باشد به معنای این است که پلاستیک و نوع آن بازیافت شده است. ولی اگر با نماد # آمده باشد نشاندهنده پلاستیک ها غیر بازیافت شده است.

کد های محصولات پلاستیکی :
به طور کلی کد های محصولات پلاستیکی به این صورت است. به این صورت میباشد :

کد ۱# : به معنای پلیمر پلی اتیلن ترفتالات (PET) که درواقع نوعی پلی استر است.
کد ۲# : تولید شده با پلیمر پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که یکی از پلی اتیلن های ترموپلاستیک است.
کد ۳# :تولید شده با پلی وینیل کلراید (PVC) یکی دیگر از پلیمر های ترموپلاستیک میباشد.
کد ۴# : ایجاد شده با پلیمر پلی اتیلن با چگالی پایین (LDPE) همان پلی اتلین است که وزن پایینی دارد.
کد ۵# :به معنای پلیمر پلی پروپیلن (PP) که یکی از پلیمرهای ترموپلاستیک است.
کد ۶# : به معنای پلی استرن است. این پلیمر با نماد PS نیز شناخته میشود.
کد ۷# :به سایر پلاستیک ها اشاره دارد
همان طور که مشاهده میکنید هر یک از این کد ها پلیمر خاصی را نشان میدهند. در ادامه برای برسی هر یک از آن ها توضیحاتی داده شده است.

کد یک پلی اتیلن ترفتالات :
راز کد ظروف پلاستیکیبطری‌هایی که این علامت را دارند عموما شفاف هستند. گزارش‌هایی درباره رشد و تجمع باکتری‌ها در این بطری‌ها به دست آمده که نشان می‌دهد باید از این بطری‌ها فقط یک بار استفاده و از قرار دادن آن‌ها در فریزر یا ریختن مایعات داغ درون آن‌ها خودداری شود. این پلاستیک ها دارای کاربردها زیادی هستند. این کاربرد ها عبارت اند از بطری نوشیدنی ها، بطری آب، بطری دهان شویه ها، ظرف کره بادام زمینی، ظرف سس ها، بطری آب میوه و بطری روغن‌های مایع میباشد.

به طور کلی این پلاستیک ها پس از بازیافت کاربرد خاص دیگری دارند. چرا که توان اولیه را نخواهند داشت. به طور کلی این کاربرد ها عبارت اند از کیسه خرید، نخ، مبلمان، فرش، قاب سازی، تسمه، کفش‌های ورزشی، الیاف پلی استر، چمدان، کاپشن، کیسه خواب، قطعات خودرو است.

کد دو پلی اتیلن سنگین :
این بطری‌ها به دلیل این که با پلی اتیلن متراکم ساخته شده اند جزو پلاستیک‌های بی خطر به حساب می‌آیند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای بازیافت هستند. به طور کلی پلیمر کد دو در پلساتیک های بطری‌های مات شیر، آب میوه، روغن‌های خوراکی، شیشه پاک کن، مایع سفیدکننده، محلول‌های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روغن موتور، کیسه زباله یا خرید و بسته بندی ماست، کره و … استفاده میشود. موارد بازیافت این ماده نیز در تولید بطری شوینده‌های لباس، بطری روغن، خودکار، مخازن زباله و بازیافت، کفپوش، لوله، تخته، نیمکت، میز و صندلی مسافرتی، حصار و صندوق‌های پست کاربرد دارد.

کد سه پلی وینیل کلراید :
این بطری ها نباید در مقابل حرارت قرار گیرند. چرا که به دلیل وجود کلرین در این بطری‌ها آن‌ها در صورت تماس با گرما به شدت خطرناک اند و احتمال دارد باعث اختلالات هورمونی شوند. کاربرد پلی وینیل کلراید بیشتر در ساخت بطری های ظروف مواد شتشو و غیر غذایی استفاده میشود. بطری‌های شیشه پاک کن، روغن‌های خوراکی، محلول‌های ضدعفونی کننده و شوینده، شامپو، روکش سیم‌ها و کابل ها، وسایل پزشکی، لوله کشی، شلنگ‌های آب، پنجره‌ها از موارد مهم استفاده از پلیمر کد سه هستند. موارد این پلاستیک ها به این صورت است که برای ساخت عرشه کشتی، قاب سازی، گلگیر خودرو، کابل، سرعت گیر، کفپوش، هشدار دهنده‌های جاده‌ای و تشک بکار میرود.

کد چهار پلی اتیلن سبک :
جزو پلاستیک‌های بی خطر هستند، ولی معمولا قابل بازیافت نیستند به همین دلیل توصیه می‌شود سبد خرید و کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین این کیسه‌ها شوند. کاربرد های آن شامل بطری‌هایی که باید قابل فشرده شدن و انعطاف پذیر باشند، کیسه‌های نان، بسته بندی مواد غذایی یخ زده، روکش لباس ها، کیسه‌های خرید، مبلمان، کیسه جاروبرقی و فرش بوه که با بازیافت آن دارای کاربرد های تولید سطل زباله، مخازن کمپوست، قاب سازی و کفپوش میباشد.

کد پنج پلی پروپیلن :
یک ماده پلاستیکی بسیار خوش بازیافت که بسیار از آن استفاده می‌شود و جزو پلاستیک‌های بی خطر است که در مجاورت با مواد غذایی داغ هم خطری را برای استفاده کننده ایجاد نمی‌کند. استفاده های پلی پروپیلن شامل تولید بطری‌های حاوی محلول‌های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه فرنگی، در پلاستیکی بطری ها، نی نوشیدنی و بطری شربت‌های دارویی میباشد. همچنین موارد استفاده پس از بازیافت برای ساخت چراغ‌های چشمک زن، کابل‌های باتری، باتری خودرو، یخ شکن، جارو دستی، برس مو، پالت و سطل زباله استفاده دارد.

کد شش پلی استایرن :
در این ظروف مواد سمی بالقوه وجود دارد به ویژه هنگام گرم شدن. تا جایی که می‌شود از این ظروف استفاده نکنید. بیشتر مواقع قابل بازیافت نیستند. در تولید ظروف یک بار مصرف، شانه تخم مرغ، بسته بندی انواع گوشت، بطری‌های حاوی قرص‌ها و کپسول‌ها و کاور سی دی کاربرد زیادی دارد. البته به دلیل تغییرات به خصوص بعد از بازیافت آن را برای تولید عایق حرارتی، کلید پریز، شانه تخم مرغ، دریچه کولر، خط کش، بسته بندی از جنس استایروفوم استفاده میکنند. باید گفت که یکی از سخت ترین روش های بازیافت پلاستیک ها برای بازیافت پلاستیک های کد شش میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد