نایلون پلاستیک چیست؟

نایلون پلاستیک چیست؟

نایلون و نایلکس چیست ، نایلونها از جمله موارد ساخته شده با مواد اولیه با پایه پلاستیک میباشد. شاید با خود فکر کنید که نایلون و پلاستیک ها تنها کاربرد حمل آسان را دارد. اما باید گفت که کاربرد بسیاری برای این ماده شیمیایی وجود دارد. برای از نایلون و پلاستیک و نایلکس در بسیاری از مصارف مختلف و حتی صنعتی مانند چسب سازی و … قرار میگیرد. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص معرفی نایلون و نایلکس برای شما بیان خواهد شد.

معرفی نایلون پلاستیک :
نایلون که از پرمصرف‌ترین پلاستیک ها و پلیمرهای جهان است، در دسته‌ی بزرگترین ضایعات قرار می‌گیرد. کاربرد های نایلون ها در صنعت بسته بندی بسیار است. دارد. در رابطه با پاسخ این پرسش که نایلون چیست می‌توان اظهار داشت. نایلون، از گذشته تا به امروز در موارد مختلف کاربردهای فراوان داشته است. افراد زیادی هستند که کلمه نایلون و نایلکس را به جای هم استفاده می‌کنند. این مساله به این دلیل است که اطلاعات درستی از تفاوت‌های میان نایلون و نایلکس ندارند. نایلون اولین بار طی یک رشته عملیات پژوهشی به طور تصادفی ساخته شد. به طور کلی نایلون و پلاستیک با یکدیگپر متفاوت هستند. اما به طور کلی پلاستیک بر پایه عناصر شیمیایی همانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن، کلر و گوگرد استوار است. این عناصر از منابع طبیعی مانند هوا، آب، گاز، نفت، ذغال سنگ و حتی از گیاهان زنده به دست می آیند.برای این که بتوانیم ساختار آن را بهتر درک کنیم، باید ابتدا با پلیمر آشنا شوید.

معرفی پلیمر :
پلیمر چیست ، ماده شیمیایی موثر و کارآمدی می باشد که از واحد هایی تکرار شونده و یا اجزایی کوچک تر به نام مونومر تشکیل شده است. این واحدهای تکرار شونده می توانند آرایش های مختلفی داشته باشند. در واقع مونومرهای تشکیل دهنده پلیمر یا اجزای تکرار شونده آن از طریق این آرایش ها به هم متصل می شوند. پلیمرها در طبیعت به فراوانی یافت می شوند و بیشتر آن ها از نفت خام به دست می آیند. و از طرف دیگر نایلون پلیمری میباشد که مونومرهای تشکیل دهنده آن نیتروژن می باشد. نایلون در انواع بسیاری مانند نایلون ۶، نایلون -۶،۶، نایلون ۶/۶-۶، نایلون ۹/۶، نایلون ۱۰/۶، نایلون ۱۲/۶، نایلون ۱۱ و نایلون ۱۲ موجود می ‏باشد که هر یک فرمول و ویژگی های خاص خود را دارند. از بین این ‏ها، نایلون ۶ و نایلون – ۶،۶ از رایج ترین و پرکاربردترین انواع نایلون می باشند.

ساختار نایلون پلاستیک :
نایلون، نوعی فیلم دمشی است که از پلی‌اتیلن تولید می‌شود. چهار عنصر کربن، هیدورژن، نیتروژن و اکسیژن از عناصر سازنده نایلون به شمار می‌روند. در کنار هم قرار گرفتن این عناصر خاصیت انعطاف‌پذیری و چغرمگی زیادی را برای نایلون‌ها به ارمغان آورده است. نایلون‌ از دسته‌ای از پلیمرها که دارای ساختاری پلی‌آمیدی هستند، تولید می‌شود. نایلون ها و نایلکس ها در ساختار و کاربرد تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. در ادامه به معرفی نایلکس خواهیم پرداخت.

معرفی نایلکس :
برای معرفی نایلکس ها باید گفت که نام دیگر آنها فیلم پلی اتیلن سنگین میباشد، به طور معمول این ماه شیمیایی به شکل پلاستیک رکابی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. ۸۰ درصد مواد تشکیل دهنده‌ی نایلکس پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد آن پلی اتیلن سبک است. پلی اتیلن سبک در ساختار نایلکس باعث افزایش براقیت، دوخت بهتر و لطافت بیشتر آن می‌شود. در گذشته پلاستیک‌های موجود در فروشگاه‌ها و کیسه زباله‌ها، از پلی اتیلن سبک تولید می‌شدند؛ اما امروزه پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس جایگزین آن‌ها شده‌است.

روش ساخت نایلکس ها نیز مانند نایلون ها میباشد. این ماده تنها در مواردی با نایلون ها تفاوت دارد.به طور معمول نایلکس ها اغلب کاربرد عمومی داشته و تمامی افراد روزانه با آن ها در تعامل هستند. در ادامه با کاربرد این ماده پلاستیکی خواهیم پرداخت.

کاربرد نایلکس :
کاربرد های نایلکس بسیار گسترده میباشد. اما همان طور که گفته شد عموم این اهداف در زمینه های عمومی مورد استفاده قرار میگیرند. این کاربرد ها عبارت اند از تولید سفره یکبار مصرف ، سلفون ، کیسه فریزر ، دستکش یکبار مصرف ، سلفون غذایی ، نایلکس‌های فروشگاهی ، کیسه زباله رولی ، نایلکس چاپی رکابی میباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد