فرق نایلون و پلاستیک در چیست؟

فرق نایلون و پلاستیک در چیست؟

به طور کلی پلاستیک از مواد پلی اتیلن سنگین و نایلون از پلی اتیلن سبک تهیه می شود البته هر کدام برای تولید به ریز موادهای دیگری نیز احتیاج دارند که بسیار تخصصی هستند و لزومی به گفتن آن ها نمی باشد. پلاستیک از 80% پلی اتیلن سنگین و 20% پلی اتیلن سبک تهیه می شود و دلیل استفاده از پلی اتیلن سبک، خاصیت براقی و دوخت پذیری بهتر آن است. در ایران نایلون همان فیلم های پلی اتیلن سنگین هستند که به شکل پلاستیک های رکابی یا دسته دار در فروشگاه ها و مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرند اما در کشور های دیگر نایلون و پلاستیک از یکدیگر متمایزاند. به گفته برخی از کارشناسان نایلون یا نایلکس را ابتدا موسس شرکت نایلکس، نامگذاری کرده و پس از آن به این نام خوانده شده اند و تفاوت زیادی با پلاستیک ندارد. بیشتر مصرف کننده ها پلی اتیلن سبک را نایلون می نامند که در مدل های متفاوتی در بازار موجود هستند.

تفاوت نایلون و پلاستیک
نایلون ظاهری شفاف، براق و نرم دارد و نمی توان از جنس نازک برای تولید آن استفاده کرد. پلاستیک تقریبا خشک است و با دست زدن به آن صدای زیادی تولید می شود و شفافیتی که نایلون دارد را نداشته و کمی مات است، پلاستیک توان بیشتری دارد و قدرت تحمل وزن های بسیار بالا را دارند به عنوان مثال در بازار تره بار و میوه فروشی ها و یا هر صنفی که محصولات سنگین تولید می کنند از پلاستیک استفاده می شود زیرا پلاستیک کش می آید و پاره نمی شود. همانطور که در بالا گفته شد نایلون جنسی نرم دارد و انعطاف پذیر است، جنس نایلون به گونه ای است که اگر روی آن دست بکشیم نرمی آن را احساس می کنید و صدایی تولید نمی شود، از نایلون ها در لباس فروشی ها، داروخانه و … استفاده می شود. پلاستیک بیشتر در مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که ظاهر آن اهمیت کمی داشته باشد و کشش و ضربه پذیری آن بیشتر مورد توجه باشد، اما گاهی با چاپ می توان روی آن طرح ایجاد کرد و در موارد ظاهری نیز از آن ها استفاده کرد. دستگاه های تولید کننده نایلون و پلاستیک یکی می باشند و هیچ تفاوتی باهم ندارند و فقط درصد مواد اولیه آن ها متفاوت است، کیفیت دستگاه بسیار مهم است و تاثیر مستقیمی بر مقاومت، کشسانی، کدری و … دارد.

انواع نایلون موجود در بازار
نایلون انواع گوناگونی چون: نایلون دسته دار، دسته موزی، دسته تقویت و … دارد. نایلون هایی که در بین عموم شناخته شده اند شامل:

نایلون های بسته بندی، البته کمتر از نایلون برای بسته بندی استفاده می شود زیرا مقاومت کمی دارد و ترجیح داده می شود از مواد مقاوم تری استفاده کرد.
نایلون های شیرینگ (این نوع بسته بندی ها به صورت دسته جمعی است بهترین مثال در این مورد بسته های 6تایی آب معدنی است)
نایلون حباب دار (از این دست بسته بندی ها برای ضربه گیری و محافظت محصولات استفاده می شود)
نایلون های چاپی (همان مدل های دسته دار رکابی)
نایلون استرچ (این مدل نایلون ضخامت بسیار کمی دارد اما در عین حال خاصیت کشسانی و چسبندگی بیشتری دارد)
نایلون در واقع دسته ای از پلیمرها می باشد که ساختار پلی آمیدی دارد، نایلون اولین الیاف مصنوعی است که انسان آن را ساخته و توانسته جزء مهمترین و پرکاربردترین اعضای پلاستیکی باشد. بیشتر کاربرد نایلون در صنعت متعلق به نایلون 6 و نایلون 6.6 می باشد.

3 دیدگاه برای فرق نایلون و پلاستیک در چیست؟ ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد