علامت food grade در ظروف یکبار مصرف نشانه چیست

علامت food grade در ظروف یکبار مصرف نشانه چیست

علامت food grade به معنای وجود استاندارد های خاصی برای استفاده ظروف یکبار مصرف در نگهداری مواد غذایی میباشد. تمامی ظروف پلاستیکی که با مواد غذایی انسان و یا حیوان در تماس هستند باید این استاندارد ها را داشته باشند. همان طور که در مقاله نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف گفته شد ، به دلیل ساختار مواد پلاستیکی امکان ایجاد مسمومیت در برخی از مواد اولیه ساخت پلاستیک وجود دارد. از این رو باید از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارای علامت food grade استفاده کنیم.

پلاستیک چیست :
همان طور که در مقاله پلاستیک چیست گفته شد پلاستیک ها موادی اغلب مصنوعی هستند که با مواد نفتی تهیه میشوند. البته انواع پلاستیک های طبیعی نیز وجود دارند که هزینه آن ها نسبتاً از نوع مصنوعی آن بیشتر میباشد. پلاستیک به عنوان ماده ای شناخته می‌شود که هر فردی بر روی کره زمین از آن استفاده می‌کند و در همه مکان‌ها یافت می‌شود و از دوام بسیار بالایی نیز برخوردار است. روند تولید این ماده بسیار اقتصادی می‌باشد و از منابعی گرفته می‌شود که به وفور در اطراف ما یافت می‌شوند . در گذشته نیز موادی همانند عاج فیل و یا لاک لاکپشت ها به منظور تولید محصولات مختلف استفاده می شدند.

معرفی ساختار پلاستیک :
پیش از آنکه به معرفی بیشتر علامت food grade در ظروف یکبار مصرف توضیح بیشتری داده شود، باید ابتدا با ساختار پلاستیک ها آشنایی داشته باشید. ساختار پلاستیکی عموما از مواد نفتی تهیه میشود. به این معناست که طبیعی نبوده و به صورت مصنوعی ایجاد میشود. البته ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز در این مورد وجود دارد. از طرفی هم تنها برخی از انواع پلاستیک دارای علامت و استاندارد food grade میباشند. به این معنا که تنها برخی از آن ها مناسب برای استفاده از مواد غذایی است.

معرفی علامت food grade در ظروف یکبار مصرف :
همان طور که گفته شد پلاستیک ها از موادی به نام پلیمر و مونومر تشکیل شده اند. بین تمامی پلیمرها تنها برخی از آن ها که دارای استانداردهای food grade هستند، مناسب برای استفاده در مقابل مواد غذایی میباشند. پلیمرهای فودگرید دچار خوردگی و اکسایش نشده و حتی در صورت برخورد و تماس مستقیم با مواد غذایی ضرری به آن نمی رسانند. علت این امر آن است که پلاستیک های دارای علامت food grade به خصوص در ظروف یکبار مصرف هیچ گونه ماده شیمیایی آسیب زایی به غذا منتقل نمی کنند. در نتیجه فاقد مواد سرطان زا بوده و به سلامت انسان صدمه ای نمی زنند. مواد فودگرید قادر به حفظ این ویژگی خود حتی در دماهای بالا نیز هستند. یکی از مهم ترین موارد در صنعت تولید و بسته بندی مواد غذایی یافتن بهترین نمونه از مواد اولیه سالم می باشد. که نایلون های فودگرید به این منظور تولید می شوند.

خصوصیات رنگ ها در علامت food grade :
رنگ در پلاستیک های دارای علامت food grade به خصوص در ظروف یکبار مصرف به معنای استفاده از مواد رنگی خوراکی و یا مجاز برای استفاده در مقابل مواد غذایی میباشد. به عبارت دیگر باید رنگدانه های مصرف در تهیه ظروف پلیمری از نوع مناسب جهت کاربرد در بسته بندی مواد خوراکی و آشامیدنی باشد. مواد پلاستیکی فود گرید هیچگونه رنگ مضر، هیچ پلاستیک قابل بازیافتی که حاوی مواد شیمیایی یا هر ماده ای که می تواند برای انسان مضر باشد، ندارند. در این نوع از پلاستیک ها، از مواد اولیه بسیار مقاوم استفاده می شود . تمام موارد بهداشتی نیز برای تولید این نوع از پلاستیک رعایت می شود.

چرا علامت food grade در ظروف یکبار مصرف اهمیت دارد :
اهمیت این علامت به دلیل تضمین سلامت و ایمنی برای استفاده در خصوص نگهداری مواد غذایی میباشد. به طور خلاصه ، چیزی که پلاستیک را از نظر امنیت تضمین می کند، خلوص آن است. این به طور معمول به این معناست که در پلاستیک های دارای علامت food grade در ظروف یکبار مصرف نمی توان از رنگها یا مواد بازیافتی مضر برای سلامتی انسان به هیچ عنوان استفاده شود.

نتیجه گیری :
به دلیل مشکلات ایجاد شده توسط پلاستیک ها محققین جهات استاندارد ها و قوانینی برای تولید ظروف یکبار مصرف ایجاد کردند. این استاندارد ها باعث تضمین سلامت و ایمنی در استفاده از برخی مواد پلاستیکی قابل استفاده در خصوص نگهداری مواد غذایی شد. میتوان با مشاهده علامت food grade در ظروف یکبار مصرف از رعایت این استاندارد ها در این مواد تشکیل دهنده و روش های تولید آنها تا حدی اطمینان حاصل کرد.

یک دیدگاه برای " علامت food grade در ظروف یکبار مصرف نشانه چیست " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد