ظروف یکبار مصرف گیاهی | واقعیت یا خیال؟

اما سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا چنین چیزی اصلاً وجود دارد؟ در سطح جهان میدانیم که اولین بار بعد از اینکه به بحران نفتی برخورد کردند، از سر نگرانی اینکه اگر یک روز نتوانیم از پلیمرهای نفتی استفاده کنیم، چطور باید ظروف یکبار مصرف بسازیم، عده‌ای آمدند و با استفاده از پلیمرهای گیاهی شروع به ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی کردند اما آیا چنین چیزی در ایران هم وجود دارد؟ برای پیدا کردن پاسخ این سؤال، همراهمان باشید تا در این مطلب به طور مفصل به واقعیت یا خیال بودن این ادعا بپردازیم!

اول بگوییم ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست!
این محصولات که با نام ظروف یکبار مصرف گیاهی شناخته می‌شوند از مواد اولیه‌ای به نام PLA تهیه شده‌اند که ماده‌ای است پلی‌استری و از موادی که قابلیت بازیافت دارند همچون ذرت، نشاسته و نیشکر تهیه می‌شود.

PLA به طور خاص جزو پرمصرف‌ترین مواد اولیه در بین بیوپلاستیک¬ها است و یکی از مهم‌ترین دلایلی که محبوبیت این محصول را افزایش داده، وزن پایین و همچنین صرفه اقتصادی آن است. ویژگی‌های مفید زیادی را می‌توان به ظروف یکبار مصرف گیاهی نسبت داد که ظاهر شیک و همچنین مقاومت در برابر گرما مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

خیلی‌ها در ایران مشابه این محصولات را با مواد شیمیایی مثل موم یا اسید چرب درست می‌کنند که نه وزن خوبی دارد و نه از مقاومت خوبی برخوردار است.

ظروف یکبار مصرف گیاهی چگونه تولید می‌شوند؟
عمدتاً برای تهیه ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران از نشاسته استفاده می‌کنند. ذرت پایه‌ای است که از آن در آمریکا استفاده می‌شود. به هر حال برای تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی در ایران 3 مرحله باید طی شود که شامل استفاده از دستگاه گرانول ساز برای تولید مواد اولیه با استفاده از نشاسته، استفاده از دستگاه تولید ورق و رول از مواد اولیه به دست آمده و درنهایت دستگاه پرس ترموفرمینگ برای تولید ظروف از ورق‌های ساخته شده می‌شود.

هر یک از این دستگاه‌ها به طور خاص کاری را انجام می‌دهند. درنهایت ظروف یکبار مصرف گیاهی به دست آمده طیف گسترده‌ای از انواع ظروف را شامل می‌شوند که تفاوت کیفی بسیار زیادی با ظروف پلاستیکی مشابه دارند و هیچ آسیبی هم به طبیعت نمی‌زنند.

وزن عمده ظروف یکبار مصرف گیاهی
از هر لحاظ اگر ظروف یکبار مصرف گیاهی را با نوع پلاستیکی آن مقایسه کنید، خواهید دید ظروف گیاهی به مراتب ویژگی‌های بهتر و مزیت‌های بیشتری دارند.

یکی از این مزیت‌ها، وزن عمده ظروف یکبار مصرف گیاهی است که به مراتب کمتر از وزن عمده ظروف یکبار مصرف پلاستیکی است و از این حیث می‌تواند گزینه قابل قبول‌تری برای خرید باشد تا این که بخواهید سراغ ظروفی بروید که نه کیفیت خوبی دارند و نه وزن مناسبی در عین حال به طبیعت هم آسیب زیادی وارد می‌کنند. اگر نگران قیمت این ظروف گیاهی هستید، در پاراگراف بعدی به طور خاص درباره آن خواهیم نوشت.

قیمت عمده ظروف یکبار مصرف گیاهی
قیمت عمده ظروف یکبار مصرف گیاهی از ظروف پلاستیکی مشابه کمتر است. دلیلش هم این است که برای تولید این نوع ظروف از پلیمرهای گیاهی استفاده می‌شود که از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند و همچنین تهیه مواد اولیه مورد نیاز نیز، بسیار ساده‌تر پیدا می‌شود.

پس هیچ نوع نگرانی در ارتباط با قیمت عمده ظروف یکبار مصرف گیاهی نداشته باشید و با خیال راحت خریدتان را انجام دهید. مطمئناً نتیجه خرید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد چرا که علاوه بر ارزانی و سبکی، مقاومت بسیار زیادی در برابر دما دارد و همچنین تنوع مدل‌هایش نیز بسیار زیاد است و به هیچ عنوان دست شما را نمی‌بندد.

ظروف یکبار مصرف شفاف
ظروف یکبار مصرف شفاف تا حد زیادی مناسب بسته‌بندی مواد غذایی است. خصوصاً آن‌هایی که می‌خواهید در یخچال نگهداری کنید. فرض کنید سبزیجات زیادی خریده‌اید یا میوه‌ای همچون موز خریده‌اید و می‌خواهید جلوی سیاه شدن و آسیب دیدن آن را بگیرید. بهترین کار این است که آن‌ها را در ظروف یکبار مصرف شفاف بگذارید و سپس در یخچال قرار دهید.

به راحتی می‌توانید هر زمانی که به آن‌ها نیاز داشتید، سراغشان بروید و مجدداً از سالم بودنشان مطمئن شوید و با خیال راحت استفاده کنید. نکته جالب این که اخیراً ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز به صورت شفاف تولید می‌شود که طرفداران زیادی در بازار پیدا کرده چرا که دوستدار طبیعت هم هست و کیفیت خوبی هم دارد.

ظروف یکبار مصرف آلومینیومی
درباره ظروف یکبار مصرف آلومینیومی که فکر می‌کنیم خودتان حسابی بدانید چقدر خوب هستند. هرچه از خواص این ظروف برایتان بگوییم کم است اما به هر حال برایتان به چند موردی اشاره می‌کنیم که اگر تاکنون درباره آن چیزی نمی‌دانستید، اکنون در سبد انتخاب‌هایتان قرار بگیرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ظروف می‌توان به سبکی، مقاومت در برابر اکسیده شدن، انعطاف‌پذیری، قابل بازیافت بودن و دارا بودن خاصیت ضد آب اشاره کرد.

اصلاً همان یک نکته که مربوط به قابلیت بازیافت ظروف یکبار مصرف آلومینیومی بود، کافی است تا به جای استفاده از ظروف پلاستیکی سراغشان بروید و خیال خودتان و دوستداران محیط زیست را راحت کنید. البته از این نکته هم غافل نشوید که این ظروف به طور خاص برای گرم نگه داشتن غذا نیز، بسیار مناسب هستند.

حالا جواب آن سؤال ابتدایی را بدهیم!
مطلبمان را با این سؤال آغاز کردیم که آیا اصلاً ظروف یکبار مصرف گیاهی وجود دارند یا افسانه‌ای است که بازاریان نقل کرده‌اند تا همان ظروف پلاستیکی و بی‌کیفیتشان را بفروشند؟ فکر می‌کنیم بعد از خواندن این مطلب به جواب رسیده باشید که این ظروف یکبار مصرف گیاهی، واقعی هستند و در ایران هم تولید می‌شوند.

ماده پایه‌ای که در ساخت آن به کار می‌رود، نشاسته است و به همین خاطر از وزن سبک و کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. در ادامه مطلب آمدیم و درباره نحوه تولید این نوع ظروف نوشتیم و بعد درباره ویژگی‌هایش سعی کردیم اطلاعاتی هرچند خرد برایتان بنویسیم. اگر تصمیمتان برای خرید جدی شد، به راحتی می‌توانید از طریق وب‌سایت Diako.biz اقدام کنید و محصول مورد نیازتان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد