طریقه بازیافت ظروف یکبار مصرف

طریقه بازیافت ظروف یکبار مصرف

بازیافت ظروف یکبار مصرف به دلیل بیشترین سهم آلودگی محیط زیست توسط این ظروف یکی از مهمترین مواردی است که درساخت این ظروف رعایت میشود. برخی از انواع پلیمر ها بازیافت پذیر نمیباشند. عملا با از کار افتادن این پلیمر ها بازیافت آ ها ممکن نیست. از طرفی با از کار افتادن این نوع از پلاستیک ها پس از دور انداختن آن به محیط زیست صدمه جدی میزنند. از این رو برای ساخت انواع ظروف یکبار مصرف از پلاستیک ها و پلیمر های بازیافت پذیر استفاده میشود. در ادامه به برسی و معرفی اهمیت بازیافت ظروف یکبار مصرف بیشتر توضیح میدهیم. پیش از شروع باید در خصوص این ظروف طلاعات کافی داشته باشید.

مواد تشکیل دهنده ظروف یکبار مصرف :
ظرو یکبار مصرف از مواد محتلفی تهیه میشوند. برخی از این مواد عبارت اند از ظرف یکبار مصرف پلی پروپیلن ( ظروف PP ) ، ظرف یکبار مصرف پلی استایرن (ظروف ps ) ، ظروف LDPE ، ظرف HDPE ، پلیمر های PET که برای تولید انواع بطری های محصولات استفاده میشود ، ظروف گیاهی و ظروف یکبار مصرف کاغذی که از انواع ظروف تجزیه پذیر هستند و در انتها ظروف یکبار مصرف آلومینیومی که برای غذاهای داغ استفاده میشود. چرا که در برابر گرما سمی نخواهد بود.

بازیافت ظروف یکبار مصرف :
ایران یکی از ده کشور اول دنیا در استفاده از ظروف یک‌بار مصرف است و می‌توان اذعان کرد که ظروف گیاهی نتوانسته‌اند توجه حتی یک درصد مصرف مردم را به خود اختصاص دهند. با این وجود آمارها حکایت از آن دارد که ایران ظرفیت بالایی برای تولید گیاهی این ظروف دارد و می‌توان با تغییر الگوی مصرف خانواده‌ها و وضع قوانین محدود کننده آن را رواج داد. همچنین بد نیست بدانید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی وقتی در داخل خاک دفن می شوند، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰سال ماندگاری داشته و مخاطرات زیست محیطی بسیاری را به همراه دارند. این عوامل از مهمترین موارد برای بازیافت پلاستیک ها میباشند.

امروزه روش های بسیاری برای بازیافت این ظروف وجود دارد. اما به طور کلی ظورف یکبار مصرف با توجه به مواد تشکیل دهنده آن ها دارای مراحل بازیافت متفاوت هستند. گاه در برخی از مواد نیاز به هزینه های زیادی برای بازیافت میباشد. که برای شرکت های سرمایه گذار جالب نیست از این رو توجه کمتری به آن میشود. اما با این حال امروزه ظروف یکبار مصرف تولید شده یا به صورت تجزیه پذیر هستند و یا بازیافت آن ها به صورت ساده تر امکان پذیر میباشد.

سهم پلی اتیلن در بازیافت ظروف یکبار مصرف :
سهم پلیمر پلی اتیلن در بازیافت ظروف یکبار مصرف بسیار پر رنگ میباشد. این به علت نقطه ذوب پایین این ماده است. به طور کلی بازیافت پلی اتیلن تنها با جداسازی مناسب و شستشو و در نتیجه ذوب و استفاده مجدد با سهولت بسیاری قابل انجام است. این خصوصیت به دلیل قرار گیری پلی اتیلن در دسته ترموپلاستیک ها میباشد. البته زیرمجموعه های پلی اتیلن مانند LDPE و HDPE نیز در تولید انواع ظروف یکبار مصرف کاربرد زیادی داشته و اغلب برای مصارف مختلف استفاده میشوند. البته نقش مهمتر استفاده این مواد قیم پایین و در دسترس بودن مواد اولیه برای ساخت است. که به تولید کنندگان در تولید و یا بازیافت این نوع از ظروف یکبار مصرف کمک بسیاری میکند.

از طرف دیگر بیشترین سهم ظروف یکبار مصرف را ظرف های پلی اتیلن تشکیل میدهند. این موارد شامل تولید ظروف پلاستیکی، ظروف شیر، مایعات و وسایل پلاستیکی دیگر کاربرد دارد، لوله‌های پلاستیکی نیز دارای پلی‌اتیلن هستند؛ از این رو تولید پلی‌اتیلن بسیار مهم می‌باشد. اکثر ظروف پلاستیکی آشپزخانه از پلی اتیلن تولید می‌شوند. پلی‌اتیلن در ساخت کیسه‌های پلاستیکی و لوله‌های پلاستیکی نیز کاربرد فراوانی دارد. که همان طور که گفته شد به دلیل سهولت در بازیافت و خواص دیگر پلی اتیلن سهم بزرگی در ظورف یکبار مصرف دارد.

نتیجه گیری :
ظروف یکبار مصرف سبیشترین سهم آلودگی محیط زیست را به همراه دارند. این ظروف از نایلون ها و پلاستیک ها و ظروف یکبار مصرف غذاخوری را شامل میشوند. اینظروف با مواد بسیار تنوعی ساخته شده اند. از این رو روش بازیافت آن ها نیز به دلیل نقطه ذوب مختلف ، متفاوت است. امروزه به دلیل توجه بیشتر به محیط زیست ، ساخت ظروف یکبارمصرف تجزیه پذیر و پلاستیک هایی با سهولت بالا در بازیافت مانند دسته پلی اتیلن ها رواج بیشتری داشته است. که این مسئله تا حدودی رفع نگرانی انسان در خصوصی مشکلات زیستی را به همراه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد