داشتن یک زندگی سالم با استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی

سال‌های بسیاری است که مواد و ظروف پلاستیکی نقش پر رنگی در زندگی ما دارند. روزانه افراد بسیاری از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنند. به طوری که این ظروف هم جزئی از زندگی ما شده اند. بدین ترتیب بهتر است با انتخابی درست سلامتی خود را ضمانت کنید. با جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف گیاهی به جای ظروف پلاستیکی می‌توانید هم به سلامتی خود و هم به محیط زیستی پاک و بدون آلودگی کمک کنید. داشتن طبیعتی فاقد پلاستیک حق ما انسان‌ها و همچنین جانوران است. در ادامه درباره داشتن زندگی سالم با استفاده از ظروف گیاهی توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی مانند یک لیوان به راحتی بازیافت نمی‌شوند، چرا که برای بازیافت شدن به مواردی از جمله وزن، مقدار ضایعات تولیدی و همچنین امکانات مناسبی نیاز است. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی بر پایه مواد نفتی تولید می‌شوند و این عمل موجب می‌شود 1000 سال طول بکشد تا این ظروف در محیط زیست تجزیه شوند.

فوم پلی استایرن، (همان پلیمری که برای تولید لیوان، کاسه، بشقاب و دیگر ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به کار می‌رود) موجب حالت گرسنگی در پرندگان و آبزیان می‌شود.

همچنین پلی استایرن حاوی مواد سمی استایرن و بنزن است. این مواد سرطان زا هستند و در سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌کنند. حرارت بسیار بالا در مشخص کردن مقدار استایرن آزاد شده توسط ظروف یکبار مصرف پلاستیکی نقش مهمی دارد. به این صورت که استفاده از ظروف پلاستیکی برای غذاها و نوشیدنی‌های گرم مثل چای، ممکن است مقدار فراوانی از این ماده خطرناک را تولید کند. بنابراین این ظروف پلاستیکی در تماس با مایعات و غذاهای داغ موجب آزاد شدن مواد سمی می‌شوند و استایروفوم تجزیه می‌گردد و این مواد جذب بدن فرد مصرف کننده خواهد شد.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رنگی نیز علاوه بر انتقال مواد پلاستیکی، مواد افزودنی شیمیایی را به داخل غذا وارد می‌نماید.

مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی
ظروف پلاستیکی یکبار مصرف با قرار گرفتن در دمای بالای 50 درجه سانتی گراد با آزاد کردن مولکول‌های خود در مواد غذایی موجب به خطر انداختن سلامتی می‌شوند. همچنین این تلاقی باعث تغییر طعم مواد غذایی می‌گردد.

هنگامی که مواد غذایی داغ در ظروف یکبار مصرف پلاستیکی رنگی، شفاف و حتی فومی ریخته می‌شود، مولکول‌های سمی وارد مواد غذایی می‌شوند. ممکن است فکر کنید بیشتر ظروف یکبار مصرف فومی ضرر ندارند، ولی این ظروف مواد اسیدی بیشتری را به سمت خود می‌کشانند. ظروف فومی در تماس با مواد غذایی داغ، مواد سمی وارد غذا می‌شود و سپس در بافت‌های چربی بدن ذخیره می‌گردد و به تدریج به به توده‌های سرطانی تبدیل می‌شود. مواد سمی در بافت‌های چربی بدن می‌تواند باعث عصبانیت، خستگی، بی خوابی، کم شدن پلاکت‌ها و گلوبین، غیرعادی شدن کروموزوم‌ها و در آخر به سرطان‌های مختلف منجر شود.

به نظر شما استفاده از ظروف کاغذی بهتر است؟
نوشیدن مایعات گرم در لیوان‌های کاغذی هم عوارض خودش را به دنبال دارد. شاید بعضی از افراد لیوان‌های کاغذی را به ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ترجیح می‌دهند و تصور می‌کنند این ظروف برای سلامتی ضرری نخواهد داشت. ولی باید بدانید که لیوان‌های کاغذی هم مشکلاتی برای سلامتی شما ایجاد می‌کنند. این نوع لیوان‌ها با یک لایه از مواد موم، مثل پارافین و پلی اتیلن مخلوط شده تا بادوام‌تر و ضد آب شوند. مایع گرمی که برای میل کردن در این لیوان‌ها ریخته می‌شود، موم را در خود حل کرده و موجب بیماری‌های گوارشی خواهد شد. با این وجود هم ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و هم ظروف کاغذی برای سلامتی ضرر دارند. شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید که از چه ظروفی استفاده کنیم؟

بله همیشه گزینه‌ی بهتری هم وجود دارد. ظروف یکبار مصرف گیاهی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. ظروف گیاهی یکبار مصرف از مواد تجزیه پذیری چون نشاسته ذرت تولید می‌شوند و هیچ گونه مواد شیمیایی درتولید آنها دخالت ندارد. ظروف گیاهی برای سلامتی ضرری ندارند و علاوه بر آن در مدت زمان کوتاهی در محیط زیست تجزیه می‌شوند. امروزه ظروف گیاهی یکبار مصرف جایگاه ویژه‌ای در جامعه پیدا کرده‌اند.

آیا تجزیه شدن ظروف یکبار مصرف پلاستیکی آسیبی به محیط زیست وارد می‌کند؟
تقریبا برای محصولات پلاستیکی سالیان طویلی باید سپری شود تا این مواد پلاستیکی تجزیه شوند. این تجزیه موجب می‌شود مواد سمی به خاک و آب‌های زیرزمینی نفوذ کند و موجب آسیب زدن به محیط زیست شود.

آیا رومیزی یا سفره‌های پلاستیکی برای سلامتی مضر هستند؟
شاید همه‌ی شما تجربه‌ی سفره پهن کردن یا رومیزی پهن کردن در مهمانی‌ها را داشته باشید و در هنگامی که سفره پلاستیکی را برای سرو غذا باز می‌کنید متوجه بوی خاصی شده‌اید. در واقع بویی که شما استشمام می‌کنید یک گاز خاموش است و مواد شیمیایی آزاد شده را در هوا پراکنده می‌کند.

رومیزی‌ها یا سفره‌ها از موادی چون پلی وینیل کلرید تولید می‌شوند. معمولا این ماده شیمیایی به پلاستیک‌ها افزوده می‌شود تا آن‌ها خاصیت انعطاف پذیری داشته باشند. بنابراین برای جلوگیری از مضراتی که گفته شد، بهتر است از پلیمرهای گیاهی برای تولید محصولات یکبار مصرف استفاده شود. با انتخاب ظروف یکبار مصرف گیاهی از اتلاف وقت، آب و انرژی صرفه جویی می‌شود.

چرا ظروف یکبار مصرف گیاهی بهتر هستند؟
ظروف پلاستیکی دارای بافتی پلیمری هستند. این پلیمرها در برابر حرارت و گرما بافت خود را از دست داده و واکنش شیمیایی ایجاد می‌کنند. آزاد شدن مواد شیمیایی و حل شدن آن در مواد غذایی برای سلامتی بسیار مضر است. طی تحقیقات و بررسی‌های بسیار، محققان به دنبال ظروفی بودند تا جایگزین ظروف پلاستیکی شود. ظروفی که هم سلامتی افراد را ضمانت کند وهم آسیبی به محیط زیست وارد نکند. نتیجه بر این شد که ظروف گیاهی یکبار مصرف به عنوان جایگزین ظروف پلاستیکی تولید شد و امروزه در بازار عرضه می‌شود.

چگونه ظروف گیاهی را تشخیص دهیم؟
برای این که مطمئن شوید ظروفی که خریداری نموده‌اید، ظروف گیاهی هستند، می‌توانید با استفاده از یک آزمایش ساده آن را تشخیص دهید. به این گونه که ظرف مورد نظر خود را روی شعله بگیرید، اگر ظرف همانند کاغذ سوخت و به خاکستر تبدیل شد، نشان دهنده این است که این ظرف گیاهی بوده و از نشاسته ساخته شده است. ولی اگر ظرف روی شعله آب شد و چکه کرد، یعنی از پروپیلن و پلی اتیلن تهیه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد