آشنایی و معرفی گرید های پلاستیک پلی اتیلن

آشنایی و معرفی گرید های پلاستیک پلی اتیلن

گرید های پلاستیک پلی اتیلن بسیار فراوان میباشند. انواع این پلاستیک دارای خصوصیات متنوعی هستند. از این رو در کاربرد های بسیاری استفاده میشوند. به طور کلی این پلاستیکها در صنایع بسته بندی و تولید لوازم خانگی استفاده میشوند. یکی از مهمترین کاربرد این مواد تولید ظروف یکبار مصرف میباشد. پیش از معرفی انواع این پلاستیک باید با خود پلی اتلین آشنا باشید.

پلی اتیلن چیست :
پلاستیک پلی اتیلن از یک پلیمر ترمو پلاستیک (قابل ارتجاع در گرما ) با ساختار کریستال نرم تهیه شده است. یکی از پلاستیک های اصلی و مهم در جهان که تولید انبوهی در بازار دارد، پلی اتیلن می باشد. بدیهی است که به دلیل گسترش و تنوع بالایی که در بین پلیمرها دارد، کاربرد و ویژگی های گوناگونی را به دنبال دارد. یکی از بارز ترین ویژگی های این پلیمر، کاربرد انبوه در صنعت مواد غذایی می باشد و دلیل آن غیر سمی بودن پلی اتیلن می باشد.

کاربرد مواد پلی اتیلن :
انواع مواد پلی اتیلن ذکر شده در فوق با گریدهای تجاری مختلف، دارای یک خصوصیات مخصوص به خود هستند که موجب می شود برای تولید یک محصول متفاوت مناسب باشند. به طور مثال، پلی اتیلن با چگالی بالا بیشتر برای تولید انواع لوله پلی اتیلن و اتصالات و همچنین انواع مخازن پلی اتیلنی به کار می رود. علاوه بر این موارد، از این پلیمر برای تولید انواع قطعات پلاستیکی، انواع بطری، جعبه های حمل و نقل، انواع ظروف نگهداری مواد غذایی، سپتیک تانک، کیسه های بسته بندی و … استفاده می شود. یکی از پلی اتیلن های مهم در صنعت تولید پلاستیک LDPE میباشد. در ادامه توضیحاتی در این خصوص میدهیم.

پلیمر LDPE :
از پلی اتیلن سبک یا همان LDPE برای تولید انواع قطعات پلاستیکی، انواع لوله پلی اتیلن، ورق های پلیمری، الیاف، ظروف و فیلم های بسته بندی مواد، کیسه های پلاستیکی و … استفاده می شود. از پلی اتیلن با چگالی متوسط برای ساخت انواع فیلم های بسته بندی، تولید پوشش های محافظ سطوح فلزی، انواع لوله و اتصالات مخصوص آبیاری (آب رسانی تحت فشار) و … استفاده می شود. از پلی اتیلن خطی با چگالی پایین (LLDPE) در ساخت روکش های کابل های برق و مخابرات، انواع پوشش ها و فیلم های محافظ و قطعات پلاستیکی استفاده می شود. پلی اتیلن ها مطابق با چگالی آن ها، به دسته های گوناگونی از جمله سنگین، سبک، سبک خطی تقسیم خواهند شد.

انواع گرید های پلاستیک پلی اتیلن :
همان طور که گفته شد پلی اتیلن دارای گرید های مختلفی است. گریدها مهم از این پلیمر شامل موارد زیر میباشد.

پلی اتیلن گرید ۲۰۹
پلی اتیلن گرید ۰۰۷۵
پلی پروپیلن گرید Z30S
در ادامه توضیحاتی را برای شما در این زمینه میدهم.

گرید ۲۰۹ پلیمر پلی اتیلن :
پلی اتیلن گرید ۲۰۹ یکی از مواد پلیمری بسیار پرکاربرد در در صنعت ظروف و تولید پلاستیک به شمار می‌رود که به طور کلی یک نوع ماده پلی اتیلنی کمکی محسوب شده و در گروه عناصر (LLDPE) قابل دسته‌بندی می‌باشد. جالب است بدانید که پلی اتیلن گرید ۲۰۹ توسط مجموعه پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی اراک تولید شده و به مانند مواد پلی پروپیلن گرید Z30S، در بسته‌های ۲۵ کیلویی عرضه می‌گردد.

گرید ۰۰۷۵ پلیمر PE :
گرد ۰۰۷۵ با گرید های ۲۰۹ از پلیمر پلی اتیلن شاید در ظاهر تفاوتی نداشته باشد. اما در ساختار تفاوت زیادی دارند.این دو مورد در یکسری از ویژگی‌ها دارای شباهت‌هایی است؛ بدین صورت که به مانند یکدیگر، دارای ساختار زنجیره‌ای شاخه دار است. زنجیرهای LPDE موجود در آن، امکان پیوند بی‌دردسر و قدرتمند با یکدیگر را ندارند. به همین دلیل، نیروی مولکولی و استحکام کششی ضعیفی در آن‌ها دیده می‌شود.

گرید Z30S پلی پروپیلن :
پلی پروپیلن گرید Z30Sیکی دیگر از انواع عناصر پلیمری است که توسط شرکت پتروشیمی اراک و مارون تولید شده و در کیسه‌های ۲۵ کیلویی عرضه می‌شود. به طور کلی ظروف پلی پروپیلنی و مشخصاَ مواد پلی پروپیلن گرید Z30Sبا نشان اختصاری PP مشخص میشود و عمدتاَ با ویژگی رنگ شیشه‌ای و به شکل نیمه شفاف معرفی می‌شوند. اینگونه عناصر قابلیت رنگ پذیری ویژه‌ای را داشته و البته امکان ترکیب با سایر رنگ‌ها را نیز دارا می‌باشند.

نتیجه گیری :
پلی اتیلن یکی از پلیمر های مهم مصنوعی میباشد. این ماده پایه ساخت نفتی دارد و از گاز های طبیعی تولید میشود. این پلساتیکها دارای گرید های مختلفی میباشند. به طور کلی گرد های پلیمر پلی اتیلن در صنایع مختلف کاربرد دارد. در این مطلب به توضیحی در خصوص معرفی انواع گرید های PE پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد