آشنایی و معرفی پلاستیک های آکریلیک

آشنایی و معرفی پلاستیک های آکریلیک

برای معرفی پلاستیک های آکریلیک باید گفت که این مواد یکی از انواع پلاستیک های شفاف میباشند. خصوصیت عبور نور در پلاستیک های آکریلیک حتی بیشتر از متریال هایی مانند چوب میباشد. از طرفی به دلیل وزن کم و قیمتی کمتر از شیشه در استفاده های مختلف ساختمان سازی و پنرل های شیشه ای مورد استفاده قرار میگیرد. پلاستیک های آکریلیک تحمل فشار مناسبی نیز داشته که از این رو توجه به آن بسیار گسترده است. در ادامه به معرفی این پلاستیک ها و خواص و ویژگی های آن خواهیم پرداخت.

آکریلیک چیست :
آکریلیک نوعی پلیمر میباشد. این ماده با نام آکریلات نیز شناخته می‌شوند و این مواد گروهی از پلیمرها بوده که در ارتباط با پلیمرهای وینیل میباشند. این مواد از مونومرهای های آکریلات ساخته شده اند ولی شاید شما با معنی مونومر آشنا نباشید. مونومر مولکولی است که از نظر شیمیایی با سایر مونومر ها ارتباط برقرار می کند تا یک ماده پلیمری را به وجود بیاورد همانند ایجاد پلیمر های آکریلیک. روندی که در طی آن مونومر های پلیمری به یکدیگر متصل می شوند تا یک ماده جدید با حجم زیاد را تولید می کنند با نام بسپارش شناخته می شود. اگر بخواهیم به ذرات کوچکتر مونومرها توجه کنیم به استرها میرسیم. استر ترکیبی است که از اسیدهای ارگانیک و یا غیر ارگانیک گرفته می‌شود و در آن یک گروه هیدروکسید با یک گروه آلکیل جایگزین شده است. مونومر آکریلات هم استری است که شامل تعدادی از گروه‌های وینیلی می باشد و در واقع از اتمهای کربنی تشکیل شده که با پیوندهای دوتایی به یکدیگر متصل شدند. حتی تعدادی از پلیمرها شامل اسیدهای آزاد و اسیدهای آکریلیک می شوند ولی تعدادی از آکریلاتها دارای گروه ای اضافی متیل بوده که به آنها متصل شده و در نهایت با نام مت آکریلات شناخته می شوند.

پلاستیک آکریلیک یا همان پلکسی گلاس :
پلاستیک های آکریلیک یا همان پلکسی گلاس یکی از انواع پلاستیک های ترموپلاستیک میباشند. نام شیمیایی این ماده پلی متیل متاکریلات (PMMA)است. PMMA در سال ۱۹۳۳ توسط اتو رحم، بنیانگذار شرکت پلاستیک رحم و هااس اختراع شد. رحم سعی کرد لمینیت بین دو صفحه شیشه ای را برای افزایش مقاومت شیشه ای ایجاد کند، اما در عوض او متوجه شد که او یک ماده کاملا شیشه ای مشابه را ایجاد کرده است. ورق های اکریلیک آسان برای چسباندن هستند و برای آسیاب کردن، خم شدن و گرم کردن مناسب هستند و بنابراین یک ماده مناسب برای بسیاری از کاربردهای مختلف است. این ماده برای استفاده تجاری در سال ۱۹۳۶ تحت عنوان Plexiglas® تحت علامت تجاری محافظت شده قرار گرفت.

تفاوت پلاستیک آکریلیک و پلکسی گلاس :
آنچه که معمولا به عنوان “Plexiglass” شناخته می شود، واقعا نام تجاری آکریلیک (PMMA)است. در طول سالها، Plexiglas® برای پوشش طیف وسیعی از زمینه های کاربردی توسعه یافته است. در طراحی پایه آن کاملا بدون رنگ با خواص اپتیکی بسیار عالی است، اما مواد را می توان در رنگ های نامتناهی رنگ کرد. امروز PMMA “پلکسی گلاس” تحت نام های مختلف نام تجاری مختلف از جمله Acrylite، Lucite® و Perspex® فروخته می شود.

این پلاستیک ها دارای ویژگی های به خصوصی هستند. در ادامه به برسی این موارد خواهیم پرداخت.

ویژگی های پلاستیک پلاکسی گلاس :
پلاستیک اکریلیک یا همان پلکسی پلاس ها یک هموپلیمر ترموپلاستیک شفاف است. این ماده اغلب به صورت محاوره ای پلکسی گلاس نامیده می شود. این پلاستیک دارای خواص منحصر به فردی است که آن را برای مقاصد مختلف، از اقلام اولیه خانگی گرفته تا کابل‌های فیبر نوری که قدرت جهان را تامین می‌کنند، ایده‌آل می‌کند. این ویژگی ها باعث شده است که اکریلیک از محبوبیت بسیار زیادی در تولید و همچنین پروژه های DIY برخوردار شود:

مقاومت در برابر ضربه بالا
وضوح نوری بالا
مقاومت ذاتی در برابر آب و هوا و مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش
ثبات ابعادی عالی
سبک وزن
مقاومت شیمیایی عالی

نتیجه گیری :
در برخی مواقع کلمات پلاستیک آکریلیک و پلکسی گلاس در کنار یگدیگر آمده است. در واقع این دو کلمه به یک ماده دلالت دارند. به عبارت دیگر پلکسی گلاس نوعی برند خاص از این نوع پلاستیک به شمار میرود. این ماده به دلیل خواص مهم از جمله شفافیت بیشتر از شیشه ، مقاومت مناسب و وزن کم آن بسیار محبوب شده است. از این رو در سازه ها و محصولات محتلف استفاده میشود. در این مقاله به معرفی و برسی پلاستیک های آکریلیک پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد