آشنایی با کاربرد پلاستیک در صنایع ساختمانی

آشنایی با کاربرد پلاستیک در صنایع ساختمانی

همان طور که در مطالب پیشین گفته شد ، کاربرد های انواع پلاستیک بسیار فراوان میباشد. این ماده در تمامی صنایع مختلف استفاده های گوناگون دارد. همچنین کاربرد پلاستیک ها در صنایع ساختمانی بسیار گسترده است. به طور کلی در صنعت ساختمان سازی پلاستیک به دلیل مقاومت مناسب فشاری و کششی در ساخت بسیاری از اجزای این صنعت مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین دلیل دیگر استفاده از این ماده هزینه کم در مقابل ارزش بالا آن برای این صنعت است. از این رو محبوبیت بالایی در استفاده از آن در این صنایع وجود دارد. در این مقاله برای معرفی و برسی کاربرد پلاستیک در صنایع ساختمانی توضیحاتی خواهیم داد.

پیش از شروع باید با ساختار پلاستیک ها بیشتر آشنا باشید.

ساختار پلاستیک :
ساختار پلاستیک ها از موادی به نام پلیمر تشکیل میشود. خود این پلیمرها از مونومر تشکیل میشوند. این موارد از مواد مختلف تشکیل میشوند. تولید پلاستیک به دلیل ساختار ویژه آن بسیار کم هزینه خواهد بود. به عبارت دیگر روند تولید این ماده بسیار اقتصادی می‌باشد و از منابعی گرفته می‌شود که به وفور در اطراف ما یافت می‌شوند. با اینکه تولید بسیاری از پلاستیک ها با استفاده از مواد تجدید ناپذیر مانند مواد نفتی تولید میشود ، اما همچنان به دلیل وفور مناسب آن میتوان گفت که مشکلی در هزینه های استفاده از آن در حال حاضر وجود ندارد.

ویژگی های پلاستیک ها :
پلاستیک ها دارای ویژگی های مثبت بسیاری هستند. پلاستیکها از وزن پایین و استحکام فیزیکی بسیار متفاوتی برخوردارند و این موضوع نیز با توجه به نوع پلاستیک تولیدی تفاوت خواهد کرد. همچنین به دلیل فرم پذیری بالا هنگام گرما و فشار ، مواد پلاستیکی با اشکال و فرم های بسیار متمایز ساخته میشود. این مورد باعث مصارف بسیار زیاد آن برای تولید انواع محصولات شده.

کاربرد پلاستیک ها در صنایع ساختمانی :
به دلیل ویژگی های بسیار مفید این مواد در خصوص مقاومت کششی و فشاری آن به همراه هزینه تولید کم باعث افزایش کاربرد پلاستیک ها در صنایع ساختمانی شده است. این پلاستیک ها مقاومت مناسبی در برابر ترکیب های شیمیایی مختلف دارند. پلاستیک ها در طیف وسیعی از کاربرد ها در صنعت ساختمان سازی استفاده می شوند. آنها از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردارند و نسبت مقاومت به وزن عالی ، دوام ، مقرون به صرفه بودن ، نگهداری کم و مقاومت در برابر خوردگی را با هم ترکیب می کنند که باعث می شود پلاستیک از نظر اقتصادی یک انتخاب جذاب در کل بخش ساخت و ساز باشد.

عمده کاربرد پلاستیک ها در صنایع ساختمانی :
پلاستیک ها مقاومت مناسبی در برابر انتققال حرارت دارند. لذا عایق های مناسبی هستند. به همین دلیل عمدا کاربرد پلاستیک در ساخت و ساز عمدتا برای مهر و موم ، پروفیل (پنجره و درب) ، لوله ها ، کابل ها ، پوشش کف و عایق استفاده می شود. از طرفی هم یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم پلاستیک ها مقاومت آنها در مقالب پوسیدگی ، عدم زنگ زدگی و یا نیاز به رنگ آمیزی مجدد منظم کاربرد های بسیار زیادی دارد. همچنین این ماده دارای استحکام با وزن کم میباشد. از طرفی هم وزن در ساختمان دارای اهمیت زیادی دارد. به راحتی قابل شکل گیری هستند و وزن سبک آنها را قادر می سازد تا به راحتی درب محل حمل و نقل شوند.

به صورت کلی کاربرد های پلاستیک در صنعت ساختمان سازی به شرح زیر میباشد :

لوله و کانال کشی
روکش و پروفیل
درو پنجره
عایق کاری
نایلون شناژ ( پلاستیک بتن ریزی )
تولید واشر
و…
در ادامه برخی از مهمترین کاربرد های پلاستیک را در صنایع ساختمانی برسی میکنیم.

کاربرد پلاستیک در تولید لوله های صنایع ساختمانی :
به طور کلی تقریبا تمامی لوله ها و کانال کشی ها در ساختمان از انواع پلاستیک ها ساخته میشود. به عبارت دیگر لوله ها مصرف کننده پلیمرها در ساخت و ساز هستند و ۳۵٪ از پلاستیک مورد استفاده برای ساخت و ساز را در بر می گیرد . کابل کشی ، کانال های آب باران ، لوله های با قطر بزرگ فاضلاب ، زهکشی و آب آشامیدنی ساخته شده از PVC و پلی اتیلن میباشد.این دو پلیمر به دلیل هزینه پایین و مقاومت مناسب دارای کاربرد بسیار زیادی در تولید لوله های ساختمانی دارد.

کاربرد پلاستیک در عایق کاری :
جلوگیری از انتقال حرارتی بین مجیط های خارج و داخل با استفاده از مواد پلاستیکی مانند انواع فوم ها و درو پنجره های دو جداره صورت میگیرد. فوم ها از طریق مواد پلی استایرن و درو پنجره دو جداره از پلیمر های PVC تشکیل میشوند. به عبارت دیگر عایق کف معمولاً از پلی استایرن تولید می شود که در پانل ها گنجانده می شود یا در ساخت دیوارها و سقف ها قرار می گیرد. این عایق ترکیبی از سبک و استحکام است و نصب آن ساده است و پیمانکاران را قادر می سازد مقررات مربوط به صرفه جویی در انرژی را به طور کامل رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد