آشنایی با پلاستیک پلی هیدروکسی بوتیرات PHB

آشنایی با پلاستیک پلی هیدروکسی بوتیرات PHB

برای معرفی پلی هیدروکسی بوتیرات PHB باید گفت که این ماده از پلیمر های تجزیه پذیر تولید میشود. به این صورت که مانند تمامی انواع بیوپلاستیک در صورتی که در شرایط مناسب قرار گیرد، طی مدتی تجزیه میشود. از طرفی تجذیه این ماده پلاستیکی کاملا بدون پسماند است. لذا استفاده از آن به خصوص در تولیدات یکبار مصرف بسیار کاربرد دارد. البته کاربرد های پلاستیک های PHB تنها محدود به این مورد نمیشود. در ادامه توضیحات بیشتری برای معرفی پلاستیک های چلی هیدروکسی بوتیرات PHB بیان خواهد شد.

معرفی پلاستیک پلی هیدروکسی بوتیرات PHB :
پلاستیک های پلی هیدروکسی بوتیرات PHB از پلیمر های پلی هیدروکسی تشکیل شده اند. این پلیمرها یکی از پلیمر های خانواده پلی هیدروکسی آلکانوات ها میباشند. این مورد بعنوان ذخیره انرژی یا منبع کربنی در بعضی از ریزسازواره ها وجود دارد. پلیمرهای زیستی می توانند بعنوان جایگزین مناسب برای پلیمرهای رایج استفاده شوند. همچنین پلیمر زیست تخریب پذیر پلی هیدروکسی بوتیرات PHB فرآورده درون سلولی برخی از میکروارگانیسم هاست. PHB دارای انواع گوناگونی نظیر P3HB (پلی-۳ هیدروکسی بوتیرات) و P4HB (پلی-۴ هیدروکسی بوتیرات) می باشد که P3HB شایع ترین نوع آن است. همان طور که اشاره شد این پلاستیک یکی از انواع پلاستیک های زیست تخریب پذیر میباشد. در ادامه توضیح کوتاهی در این خصوص برای شما آورده شده است.

منظور از پلاستیک های زیست تخریب پذیر :
پلاستیک های زیست تخریب پذیر بهترین راه حل را برای محافظت از محیط زیست در برابر خطرات ناشی از پلاستیک های معمولی مبتنی بر نفت ارائه می دهند زیرا ماهیت آنها “سازگار با محیط زیست” است. انواع مختلفی از پلاستیک های زیست تخریب پذیر با درجات مختلف تجزیه بیولوژیکی وجود دارد. در میان آنها پلی هیدروکسی بوتیرات (PHB) تنها پلاستیک هایی هستند که ۱۰۰٪ تجزیه بیولوژیکی می شوند. لذا کاربرد آن در بین دیگر پلاستیک های مشابه بیشتر بوده و دارای محبوبیت بالا در تولید میباشد.

ساختار پلی هیدروکسی بوتیرات :
ساختار این ماده پلی استری است که با برخی از باکتری‌های پردازش گلوکز، نشاسته‌ی ذرت یا فاضلاب تولید شده است. خصوصیات آن شبیه به برخی از ویژگی‌های پروپلاستیک پلی‌پروپیلن است. PHB در درجه‌ی اول به خاطر خصوصیات فیزیکی آن شناخته می‌شود. این پلاستیک را می‌توان در دمای ذوب بالاتر از ۱۳۰ درجه سانتیگراد به یک ورقه‌ی شفاف تبدیل کرد و تجزیه‌پذیری آن بدون پسماند است. در ادامه به شرح ویژگی های این پلاستیک میپردازیم. از طرفی در ساختار پلی هیدروکسی بوتیرات ها (PHB) ماکرومولکول های ساخته شده ای وجود دارد که توسط باکتری ها ایاد شده اند. آنها اجسامی هستند که وقتی باکتریها تحت شرایط استرس مختلف رشد می کنند، به عنوان مواد ذخیره جمع می شوند. به دلیل تجزیه سریع در شرایط طبیعی محیطی، پلی هیدروکسی بوتیرات ها به عنوان گزینه هایی برای تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر انتخاب می شوند.

ویژگی های PHB :
یکی از مهمترین ویژگی پلاستیک های PHB نامحلول در آب است. محلول این پلاستیک ها کلروفرم و دیگر هیدروکربنهای کلر میباشد. البته برخلاف پلاستیک های دیگر از پلی هیدروکسی بوتیرات در برابر مواد اسیدی استفاده نمیتوان کرد. این ماده در برابر اسیدها و بازها دارای مقاومت کمی میباشد. از این رو برای نگهداری مواد شیمیایی و برخی از مواد غذایی نباد از آن استفاده کرد. ویژگی جالب پلاستیک های پلی هیدروکسی بوتیرات PHB ، جریان مناسب عبور اکسیژن در آن است.

کاربرد های پلی هیدورکسی بوتیرات :
کاربرد های این پلاستیک به دلیل وجود مواد غیر سمی و طبیعی در پلی هیدروکسی بوتیرات PHB این ماده بیشتر در تولید بسته بندی های غذایی کاربرد دارد. البته کاربرد های این ماده بسیار وسیع است. به طور کلی پلیمرهای پلی هیدروکسی بوتیرات-والرات PHBV یک پلیمر از نوع PHA میباشد. این ماده در داربست های مهندسی بافت استفاده می شود. در پزشکی، PHB با خون و بافت های پستانداران سازگار است. مونومر PHB یک متابولیک طبیعی در خون انسان است. از آنجا که بدن PHB را دوباره جذب می کند، در جراحی، به عنوان نخ های بخیه برای ترمیم زخم ها و رگ های خونی استفاده می شود.در داروسازی، PHB می تواند به عنوان میکرو کپسول در درمان یا به عنوان ماده بسته بندی سلول و قرص استفاده شود. در بسته بندی محصولات در صنایع غذایی، به عنوان مثال، بطری، فویل های چند لایه، توری های ماهی،فویل های کشاورزی و الیاف در پارچه از پلی هیدروکسی بوتیرات می توان استفاده کرد. این ماده از خواص فیزیکی بهتری نسبت به پلی پروپیلن برای کاربردهای بسته بندی مواد غذایی برخوردار است و کاملا غیر سمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد