آشنایی با پلاستیک های پلی کربنات

آشنایی با پلاستیک های پلی کربنات

برای درک بهتر برای معرفی پلاستیک های پلی کربنات یا همان Polycarbonate پیشنهاد میشود که از طریق مقاله انواع پلاستیک اطلاعاتی از خواص تمامی پلاستیکها بدست آورید. پلاشتیک های پلی کربنات عموما به صورت شفاف تهیه میشوند. این ماده دارای مقاومت بالا در کنار وزن مناسب است. مقاومت این ماده به حدی میباشد که از آن برای صلاح هایی مانند سپر پلیس ضد شورش از این ماده تهیه میشود. لازم به ذکر است که این ماده جزو دسته ترموپلاستیک میباشد. البته این پلاستیکها کاربرد های زیادی دارد. در ادامه به معرفی پلاستیک های پلی کربنات میپردازیم.

پلاستیک های پلی کربنات چیست :
پلی کربنات ورقی سبک، مقاوم در برابر ضربه با تنوع رنگ بالاست که سبب می‌شود این محصول قابلیت سایه‌پذیری و عبور نور متغیری داشته باشد. عبور نور در پلی کربنات به‌تناسب رنگ آن می‌تواند چیزی بین ۳۵ تا ۸۲ درصد باشد. ورق پلی کربنات ورقی نشکن و انعطاف‌پذیر بوده و در برابر کشش و خمش مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین این ورق‌ها عایق حرارتی بسیار خوبی هستند که می‌توانند در صرفه‌جویی و ممانعت از اتلاف انرژی در ساختمان نقش مهمی ایفا کنند. ورق پلی کربنات دارای خاصیت خود خاموش‌کنندگی بوده و دچار حریق نمی‌شود.

همچنین این ورق‌ها تا حد بسیار زیادی در برابر اشعه فرابنفش مقاوم هستند و رنگ و شفافیت ورق نیز در برابر تابش نور خورشید تغییر نمی‌کند و به‌خوبی قادر به ممانعت از نفوذ تأثیرات منفی اشعه فرابنفش به داخل محیط است. به عبارت دیگر پلی کربنات یک ماده شفاف است که به دلیل بالا بودن مقاومت آن در برابر ضربه نسبت به سایر پلاستیک‌ها شناخته شده است. این پلاستیک در گلخانه‌ها که به هر دو قابلیت انتقال بالا و استحکام بالا نیاز دارند و همچنین در وسایل ضدشورش پلیس، استفاده می‌شود.

تاریخچه پیدایش پلی کربنات :
پیدایش پلاستیک های پلی کربنات در سال ۱۹۵۳ میلادی توسط دکتر دانیل فاکس در کمپانی جنرال الکتریک پلاستیک ساخته و در سال ۱۹۵۸ به‌طور انبوه برای اولین بار به بازار عرضه گردید. انواع ورق‌های ساخته شده نیز در سال ۱۹۶۷ تولید و روانه بازار شد. در پیش از آن زمان استفاده از شیشه ها در ساختمان های بزرگ همواره دارای مشکلات خود بود. شیشه ها سنگین و قابل شکست بودند. همچنین در صورت باران به راحتی کثیف میشدند. از این رو پس از سال ۱۹۶۷ میلادی و ساخت پلاستیک های پلی کربنات تولید شیشه های نشکن و سبک برای ساختمان سازی شروع و گسترش یافت. در ادامه به کاربرد این پلاستیک ها بیشتر توضیح داده شده است.

معرفی ورقه های پلی کربنات :
مهمترین استفاده از پلاستیک های پلی کربنات در تهیه ورقه های آن است. ورق‌های پلی کربنات در ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی ساخته می‌شوند. ضخامت ورق‌های پلی کربنات معمولاً از ۴ میلی‌متر شروع شده و تا ضخامت ۳۰ میلی‌متر تولید می‌شوند که در این میان ورق پلی کربنات ۴ میلی‌متر دوجداره پرکاربردتر است. همچنین این ورق‌ها با حداکثر عرض ۲۰۵۰ میلی‌متر و حداکثر طول ۱۲ متر تولید می‌شوند. در ادامه کاربرد این ماده را به صورت مختصر توضیح میدهیم.

کاربرد پلاستیک های Polycarbonate :
ساختمان سازی
سقف‌های متحرک استخری
سایبان منازل
صنعت حمل و نقل
کاربردهای شیشه
عملکرد شیشه ایمنی
پنجره سقفی، پارتیشن‌بندی، گنبدهای تزیینی، اتاقک سازی
استادیوم‌های فضای باز یا بسته
پوشش استخر
پوشش گلخانه
پوشش سقف پاساژ و بازارچه
پوشش نورگیرهای انبارها
پوشش نورگیرهای سالن‌های اجتماعات

نحوه عملکرد ورقه های Polycarbonate :
نحوه عملکرد این ورق ها به گونه‌ای است که در تابستان خصوصاً در مرداد ماه که خورشید به صورت کاملاً عمود می‌تابد، این ورق ها با بازگرداندن مقدار قابل توجهی از نور خورشید از گرمایش بیش از حد محیط زیرین جلوگیری می‌کند و در سایر فصول نسبت به تغییر زاویه تابش خورشید، میزان گذر نور و گرما نیز تغییر می‌کند، به‌طوری‌که در فصل زمستان که خورشید کاملاً مایل می‌تابد، بیشترین گذر نور از سطح فوقانی به فضای داخل را ممکن می‌سازد.

اهمیت استفاده از پلی کربنات :
اهمیت استفاده از پلاستیک های پلی کربنات استحکام مناسب شفافیت بالا در کنار قیمت این ماده میباشد. استفاده از پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر و نیز وزن بسیار سبکتری خواهد داشت. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به مواد دیگر باعث تقاضای روزافزون آن به عنوان پوشش در صنعت گلخانه گردیده است. پوشش پلی کربنات اغلب جهت پوشش قسمت‌های جلو، عقب و نیم دایره‌های مربوطه و یا کناره‌ها و سقف گلخانه درصورت تقاضای مشتری درنظرگرفته می‌شود. ورقهای پلی کربنات جایگزین مناسبی برای شیشه بوده و باعث صرفه جویی در انرژی می‌شوند. بطوریکه در تابستان از ورود گرما به داخل جلوگیری کرده و در زمستان مانع خروج و هدر رفتن گرمای داخل می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد