آشنایی با نحوه چاپ روی پلاستیک

آشنایی با نحوه چاپ روی پلاستیک

نحوه چاپ روی پلاستیک در ظاهر ساده بسیا ساده میباشد. اما این طور نیست. چاپ بروی انواع نایلون و پلاستیک ها دارای نکات به خصوص خود میباشند. در برخی از پلاستیک ها نوع رنگ حتی میتواند باعث مصمومیت شود. از طرفی نوع چاپ نیز با نوع پلاستیکها در ارتباط هستند. برخی از انواع چاپ اصلا برای مواد پلاستیکی استفاده نمیشود. برخی از روش ها نیز به مرور زمان رنگ ان رفته و صورت خوبی ندارد. پلاستیک ها عموما از مواد نفتی تهیه میشوند. اما برخی از آن ها از الیاف گیاهی تولید میشود. که چاپ روی این پلاستیک ها نیز مشکلات خود را دارد. در این مقاله به برسی نحوه چاپ روی پلاستیک ها خواهیم پرداخت.

مراحل نحوه چاپ بر روی پلاستیک :
چاپ بر روی پلاستیک نیازمند رعایت پیش زمینه هایی می باشد. در ابتدا باید جنس قطعه پلاستیکی شما بررسی شود تا نوع رنگ مناسب و سازگار با آن جنس را انتخاب کنیم. زیرا در غیر این صورت استفاده از از رنگ نامناسب امکان ریزش رنگ و چاپ بر روی قطعه پلاستیکی شما وجود خواهد داشت . پس از انتخاب نوع رنگ رنگ و روش چاپ ( که آن نیز با توجه به ابعاد و شکل قطعه شما مشخص می شود ) باید طرح شما به درستی و طبق اصول طراحی گردد تا در زمان چاپ بر روی قطعه مشکلی به وجود نیاید. در انتها پس از چاپ قطعه پلاستیکی شما مراحل تثبیت رنگ و بسته بندی انجام خواهد گرفت تا آسیبی به چاپ های انجام شده وارد نشود.

توجه به انتخاب طرح :
انتخاب طرح یکی از مهمترین مراحل چاپ بر روی پلساتیک میباشد. پاین مرحله نتیحه کلی را به هماره داشته و میتوان گفت ارزش آن از خود چاپ بیشتر است. از طرفی هم باید توجه داشته باشید که طراحی چگونه صورت گرفته است. چرا که دقت آن نقش مهمی در انجام چاپ روی پلاستیک ایفا خواهد کرد ، زیرا طراحی باید طوری انجام شود که با توجه به شکل قطعه شما ، تمامی خطوط و نقش ها به درستی بر روی قطعه پلاستیکی شما انتقال پیدا کند و هیچ گونه فضای خالی در قسمت مورد نظر شما باقی نمی گذارد. همچنین با استفاده از فایل طراحی شما است که شابلون و کلیشه مورد نیاز جهت چاپ ساخته خواهد شد. بنابراین طراحی شما می ‌تواند در روند چاپ به شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. در ادامه به برسی انواع چاپ به روی پلاستیک ها خواهیم پرداخت.

انواع چاپ روی پلاستیکها :
چاپ فلکسوگرافی
چاپ UV
چاپ پد
چاپ لیزر
چاپ طلاکوب
چاپ دیجیتال { جوهر افشان }
چاپ اسکرین
در زیر هر یک از موارد با به صورت مختصر معرفی شده است.

چاپ فلکسوگرافی بر پلاستیکها :
چاپ فلکسوگرافی می تواند بر روی بسترهای غیرمتخلخل پلاستیکی که در بسته بندی مواد غذایی کاربرد وسیعی دارد به راحتی انجام گیرد. همین ویژگی، چاپ فلکسو را برای چاپ روی کیف های پلاستیکی هم مناسب می کند. چاپ فلکسو علاوه بر فیلم‌ها، برای چاپ کاغذ دیواری، چاپ تقویم، چاپ کتاب و بسته بندی‌های تتراپک هم استفاده می شود. البته جنس سطح موارد زیادی همچون فیلم های پلاستیکی ، پلی استر ، پارچه و حتی فیلم های متالایز یا همان فیلم سطوح پلیمری با لایه ی نازکی از آلومینیوم باشد.

نحوه چاپ UV روی پلاستیک :
نحوه چاپ UV روی پلاستیک با کمک نور فرابنفش صورت میگیرد. یکی از بزرگترین مزایای چاپ UV این است که باعث کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار در محیط می شود ، زیرا حلالها مانند جوهرهای معمولی تبخیر نمی شوند. مزیت دیگر چاپ UV این است که جوهرها می توانند روی پلاستیک و سایر لایه های غیر متخلخل خوب شوند. فرایند UV امکان چاپ تقریباً روی هر چیزی را فراهم می کند. اساساً، اگر سطح چاپ شونده یا محصول بتواند از چاپگر عبور کند ، می تواند چاپ شود. اما چسبندگی هنوز هم می تواند در چاپ UV مشکل ساز شود. درک این نکته مهم است که اگرچه چاپگرهای UV می توانند تقریبا روی همه چیز چاپ کنند ، اما ممکن است همچنان مشکلات چسبندگی یا ماندگاری وجود داشته باشد که باید برطرف شوند. از این رو این مورد یکی از مهمترین معایب این روش محسوب میشود.

چاپ لیزر :
چاپ لیزر بر پلاستیک یکی از روش های الکترواستاتیک برای انجام عمل چاپ میباشد. با استفاده از این فرآیند می توانید به گرافیک و متن های درجه یک دست پیدا کنید. تمام کاری که برای چاپ انجام می شود، رفت و آمد یک پرتوی لیزر به طور مکرر روی یک استوانه ای با بار منفی می باشد. برای چاپ بر روی پلاستیک، یک چاپگر لیزری اداری استاندارد مناسب است. وگرنه ممکن است که فیوز چاپگر بیش از اندازه گرم شود و ورقه های پلاستیکی ذوب شوند.

چاپ دیجیتال :
چاپ دیجیتال یکی از روش های مهم برای چاپ بر روی پلاستیک میباشد. با این روش می توانید تصاویر کوچک را با کمک دیجیتال در یک فرمت بزرگ چاپ کنید. این روش چاپ به کمترین تنظیمات احتیاج دارد. البته این روش چاپ برای دوره های کوتاه مدت مناسب است و دلیل این موضوع هم این است که دوره های طولانی مدت به دلیل صرف جوهر و قیمت بالای جوهر این چاپگرها، مقرون به صرفه نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد