آشنایی با نحوه تولید بطری های پلاستیکی

آشنایی با نحوه تولید بطری های پلاستیکی

نحوه تولید بطری های پلاستیکی عموما با حرارت و فشار همراه است. پیش از آن که در این خصوص بیشتر پرداخته شود بهتر است که شما با پلاستیک بیشتر آشنا شوید. لاستیک ها از موادی به نام مونومر در واحد کوچکتر و پلیمر در واحد بزرگتر ساخته شده اند. به طور کلی پلیمر ها در فرآیندی به نام بسپارش به پلاستیک تبدیل میشوند. بطری های پلباستیکی عموما از نوع ترموپلاستیک هستند. در ادامه سعی میشود در خصوص معرفی بطری های پلاستیکی بیشتر تویضیح داده شود.

معرفی بطری پلاستیکی :
بطری های ساخت پلاستیک بسیار مقرون به صرفه و انعطاف پذیر در طراحی هستند. همین مورد باعث محبوبیت بسیار زیاد این بطریها در زمینه های مختلف شده است. از این رو امروزه بطری پلاستیکی مصارف زیادی دارد. به طوری که بعد از نایلون ها ، بیشترین سازه بطری های پلاستیکی میباشند. در ادامه به معرفی کاربرد این بطری ها بیشتر خواهیم پرداخت.

کاربرد بطری پلاستیکی :
به طور کلی بطری‌های پلاستیکی معمولاً برای ذخیره مایعاتی مانند آب، نوشیدنی‌های گازدار، روغن موتور، روغن آشپزی، دارو، شامپو، شیر و جوهر استفاده می‌شوند. بطری‌های پلاستیکی از نمونه‌های خیلی کوچک برای بطری‌های نمونه تا بطری‌های خیلی بزرگ ۶۰ لیتری متغیر هستند. بطری پلاستیکی یک ظرف از جنس پلاستیک با دهانه باریک‌تر از بدنه خود است که معمولاً با یک دهانه پلاستیکی از جنس خود پوشانده می‌شود. در ادامه به نحوه تولید بطری های پلاستیکی میپردازیم.

نحوه تولید بطری های پلاستیکی :
بطری های پلاستیکی و تولید بطری های پلاستیکی در مراحل مختلف انجام می شود.

به طور معمول، بطری های پلاستیکی برای نگهداری آب آشامیدنی و نوشیدنی های دیگر از پلی اتیلن ترفتالات (PET) استفاده می شود، زیرا این مواد هم قوی و هم سبک هستند. برای درک فرایند تولید، پیش از توضیح بیشتر در این خصوص بهتر است با ترکیب PET یا همان پلی اتیلن ترفتالان و چگونگی تاثیر آن بر بطری های پلاستیکی بیشتر بدانید.

PET یا پلی اتیلن ترفتالان :
PET یک پلیمر گرمانرم است که بسته به ترکیب مواد دقیق می تواند یا مات و شفاف باشد. همانطور که با اکثر پلاستیک ها، PET از طریق هیدروکربن های نفت تولید می شود، از طریق واکنش بین اتیلن گلیکول و اسید ترفتالیک تولید می شود. برای ساخت بطری های پلاستیکی، PET ابتدا پلیمریزه می شود تا زنجیره های مولکولی طولانی ایجاد کند.

خود پلیمریزاسیون می تواند یک فرایند پیچیده باشد و برای بسیاری از عدم انطباق بین یک دسته PET تولید شده و دیگر موارد حساب می شود. به طور معمول، در طول پلیمریزاسیون دو نوع ناخالص تولید می شود. این دو نوع عبارت اند از دی اتیل گلیکول و استالدئید. اگرچه دی اتیل گلیکول عموما در مقادیر بسیار بالایی تولید نمیشود، اما استالدئید نه تنها در طول پلیمریزاسیون بلکه در طول فرآیند تولید بطری پت تولید می شود.

مقدار زیادی استالدئید در PET که برای تولید بطری استفاده می شود. هنگامی که خود پلاستیک ساخته می شود، فرایند تولید بطری می تواند آغاز شود. برای اطمینان از اینکه PET مناسب برای استفاده است، آزمایش های متعدد پس از تولید انجام می شود تا بررسی شود که بطری ها توسط دی اکسید کربن نفوذ ناپذیر هستند (که برای بطری های حاوی سودا یا نوشابه مهم است). عوامل دیگری همچون شفافیت، براق بودن، مقاومت در برابر شکست، ضخامت و مقاومت در برابر فشار نیز با دقت مورد نظارت قرار می گیرند. حال که در خصوص پلی اتیلن ترفتالان اطلاعات بیشتری کسب کردید میتوانیم در مورد فرآیند تولید بطری های پلاستیکی توضیح بیشتری دهیم.

فرآیند تولید بطری پلاستیکی :
اولین مرحله تولید بطری، قالب گیری ضربه کششی است. PET حرارت داده می شود و در یک قالب قرار می گیرد، جایی که شکل یک لوله طولانی و نازک را می گیرد (فرآیندی که پلاستیک در قالب تزریق می شود و قالب گیری تزریقی نامیده می شود.) لوله PET، به یک قالب دوم بطری تبدیل می شود. یک میله فولادی نازک، به نام یک هسته، در داخل کوره جابه جا شده است، جایی که آن را با فشار بسیار زیاد هوا پر می کند، و شروع به کشیدن میکند و ضربه شروع می شود. در نتیجه هوای تحت فشار، گرما و فشار، جوش و کشش به داخل کشیده می شود. و همین امر به شکل گیری بطری می انجامد.

نتیجه گیری :
در این مقاله با بطری های پلاستیکی بیشتر آشنا شدید. همچنین آموختید که بطری های پلاستیکی از نوع ترموپلاستیک ها ساخته شده است. این بطریها با استفاده از دما و زیاد داخل موادی به نام پلی اتیلن ترفتالان ساخته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد