آشنایی با نحوه بسته بندی پلاستیکی

تمامی تولیدکنندگان جهت عرضه محصولات خود به بازار به انواع و اقسام گوناگون بسته بندی نیازمندند. بسته بندی به معنای در بر گرفتن اقلام و کالاها از طریق ایجاد پوشش برای آن هاست. پلاستیک، شیشه، فلز، چوب، کاغذ، مقوا و… همگی از انواع مواد اولیه مختلف جهت بسته بندی محسوب می شوند. انتخاب هر یک از این متریال ها طبق معیارهای متفاوتی انجام می گیرد. این معیارها می توانند بر اساس نوع محصول، شرایط نگهداری، حساسیت به گرما، سرما، رطوبت، میزان هزینه، میزان اهمیت لوکس و شکیل جلوه دادن کالا و… متغیر باشند. در این بین، پلاستیک یکی از پرطرفدارترین متریال های بسته بندی می باشد که تقریبا تمامی معیارهای ذکر شده را پوشش داده و با هر سلیقه ای سازگار است. منظور از پلاستیک کلیه فیلم های پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی از جمله نایلون، سلفون، شیرینگ و استرچ می باشد. فیلم زیر نشان دهنده بخشی از فرآیند تولید لفاف پلاستیکی بسته بندی است.

انواع پلاستیک بسته بندی
بسته بندی پلاستیکی واژه ای عام است که انواع بسیار گوناگون و متفاوتی را شامل می شود. از معروف ترین پلاستیک های بسته بندی می توان نایلون، سلفون، شیرینگ و استرچ را نام برد که برخی از آن ها از جنس پلی اتیلن (PE) و برخی از جنس پلی پروپیلن (PP) می باشند. به طور مثال، نایلون، استرچ و شیرینگ بر پایه پلی اتیلن، و سلفون بر پایه پلی پروپیلن می باشد. بسته بندی های پلاستیکی با صنایع متنوعی از جمله صنایع غذایی، دارویی، آرایشی، بهداشتی، کشاورزی، قطعه سازی، لوازم یدکی، الکترونیکی، لوازم خانگی، لوازم تحریر و… در ارتباط هستند. در ادامه هر یک از این فیلم های پلاستیکی را معرفی خواهیم کرد.

نایلون: امروزه مشاغل گوناگون جهت ارائه هر چه بهتر و بهداشتی تر محصولات خود به بازار مصرف نیاز به نایلون دارند. نایلون ها می توانند به شکل پاکت و یا رول، به صورت شفاف و یا رنگی در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید شوند. این فرآورده پلیمری کاربرد زیادی در حوزه بسته بندی دارد و از آن برای انواع مصارف استفاده می شود. وکیوم، زیپ کیپ، کیسه فریزر، کیسه های فروشگاهی و… تنها نمونه هایی از بسته بندی نایلونی هستند که در منازل، محل کار و فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. جالب است بدانید که نوعی از نایلون به نام نایلون حبابدار هم وجود دارد که سطح آن مملو از برجستگی های حباب مانند است. این حباب ها که با گاز مخصوصی پر شده اند خاصیت عایق و ضربه گیری بالایی را به نایلون می دهند. به همین جهت از نایلون حبابدار اغلب در بسته بندی کالاهای حساس و آسیب پذیر نظیر لوازم منزل، قطعات الکترونیکی، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی آن استفاده می شود.

سلفون: در حال حاضر بیشتر مواد غذایی و مواد بهداشتی با سلفون بسته بندی می شوند. نوعی از سلفون که همه ما با آن آشنا هستیم، سلفون غذایی است که جهت بسته بندی و نگهداری مواد غذایی در سطح خانگی و محلی به کار می رود. اما بسته بندی های حرفه ای و صنعتی با نوعی از سلفون به نام سلفون ترس انجام می پذیرند. سلفون ترس در دو نوع OPP و CPP تولید می شود که معمولا به صورت لمینیت شده با هم مورد استفاده قرار می گیرند. هر دو نوع فیلم OPP و فیلم CPP قابلیت تولید به شکل شفاف، متالایز و صدفی را دارند. نوع شفاف کاملا بی رنگ بود و محتویات درون آن به راحتی قابل مشاهده است. نوع متالایز با پودر فلز آلومینیوم پوشانده شده و نقره ای رنگ می باشد. سلفون متالایز جهت بسته بندی محصولات حساس به نور و حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. نوع صدفی نیز به رنگ شیری بوده و در بسته بندی محصولات یخچالی و سردخانه ای بسیار کاربرد دارد. لازم به ذکر است که تمامی بسته بندی های سلفونی خاصیت چاپ پذیری فوق العاده ای داشته و می توان اطلاعاتی مثل برند، نام محصول، ترکیبات آن محصول و بسیاری از موارد دیگر را روی آن چاپ کرد تا از این طریق در ذهن مخاطب ماندگاری داشته باشد.

شیرینگ: این محصول نوعی لفاف پلاستیکی حساس به گرماست که در دمایی بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد منقبض شده و فرم می گیرد. شیرینگ به دو صورت قابل استفاده است: لیبل شیرینگ و شیرینگ پک. لیبل شیرینگ در واقع غشایی نازک است که دور یک محصول را احاطه می کند و به بهداشت و زیبایی آن کمک می کند. شیرینگ پک اما به عنوان لفاف یک کالا استفاده نمی شود، بلکه در بسته بندی های چند تایی جهت پک کردن چند کالای مشابه به کار می رود. کیفیت و شفافیت رنگ و طرح چاپ روی محصولات شیرینگ شده، تاثیر به سزایی در جلب مشتری و بازاریابی محصولات دارد.

استرچ: استرچ یا استرچ پالت بند نوعی پلاستیک شفاف است که دارای خاصیت کشسانی، چسبندگی و الاستیکی می باشد و در بسته بندی نهایی محصولات تولید شده در کارخانه نقش مهمی دارد. بسیاری از محصولاتی که در کارخانجات تولید و به انبار و یا بازار مصرف ارسال می شوند، به منظور حمل آسان بر روی پالت قرار می گیرند. اما در صورتی محصولات به صورت ثابت روی پالت قرار خواهند گرفت که به خوبی در کنار یکدیگر محکم شده و به هیچ وجه تکان نخورند. به این منظور، فیلم استرچ بر روی محصولات موجود بر روی پالت کشیده می شود که می تواند با محکم نگاه داشتن محصولات از افتادن و تکان خوردن آن ها جلوگیری کرده و حمل آن ها را به مراتب آسان تر نماید.

مزایای بسته بندی پلاستیکی
از مزیت های بسته بندی های پلاستیکی که آن ها را به پوششی ایده آل برای محصولات مختلف تبدیل کرده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پلاستیک ها به دلیل سبک بودن ماده ای محبوب برای بسته بندی هستند چرا که به دلیل وزن کم در هزینه های حمل و نقل بیشتر از سایر گزینه ها صرفه جویی می کنند.
از قابلیت شکل پذیری بالایی در دستگاهای اتوماتیک بسته بندی برخوردارند.
بسته بندی های پلاستیکی در مقایسه با سایر مواد به طرز چشم گیری ارزان هستند.
آن ها در برابر شرایط محیطی از جمله رطوبت، حرارت، نور، خاصیت اسیدی وقلیایی مقاومند.
آسان مصرف و به گونه ای هستند که مصرف کننده می تواند به راحتی آن ها را باز و از محصول استفاده کند.
قابلیت چاپ، تزئین و جلوه بسیار مطلوبی دارند.
قابلیت بازیافت و استفاده مجدد دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد