آشنایی با مواد تشکیل دهنده پلاستیک

آشنایی با مواد تشکیل دهنده پلاستیک

پیش از آن در مقاله های پلاستیک چیست و نحوه ساخت پلاستیک به طور مختصر در مورد مواد تشکیل دهنده پلاستیک ها آشنا شدید. در این مقاله قصد داریم تا این مورد را به صورت کامل تر مورد برسی قرار دهیم. به طور کلی پلاستیک ها از موادی به نام مونومر تشکیل میشوند. مونومر فراوانی مناسبی را دارند. به همین دلیل ساخت و تولید پلاستیک ها ارزان تر از سایر متریال ها دیگر میباشد. از این رو تولید این ماده و محبوبیت استفاده از آن بسیار است. برای درک بهتر مواد تشکیل دهنده پلاستیک ها ابتدا باید اطلاعات کافی در خصوص مونومر ها را داشته باشید.

مونومر چیست :
مونومر چیست ؟ مونومر نوعی مولکول است که واحد اصلی پلیمرها را تشکیل می‌دهد. مونومرها از طریق فرایندی که به عنوان پلیمریزاسیون شناخته می‌شود، به سایر مونومرها متصل می‌شوند و مولکول هایی با زنجیرهای تکراری را تشکیل می‌دهند. واکنش‌های مختلفی معمولاً از طریق کاتالیزورها منجر به پلیمریزاسیون می‌شوند[۱] که در آن دو مولکول مجزا با اشتراک جفت الکترون‌ها به یکدیگر متصل شده و پیوندهای کووالانسی را تشکیل می‌دهند. مونومرها ممکن است منشأ طبیعی یا مصنوعی داشته باشند. در واقع مونومر ها واحد کوچکتری از پلیمر هستند. این ماده با نام درشت ملوکول نیز به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده پلاستیک شاخته میشود. این مورد با استفاده از آیوپاک تحت پلیمریزاسیون قرار گرفته و به این وسیله واحدهای اساسی را به ساختار اساسی یک درشت مولکول تبدیل می‌کند. در ادامه به معرفی پلیمر ها خواهیم پرداخت.

معرفی پلیمر :
یکی از واحد های اصلی مواد تشکیل دهنده پلاستیک ها پلیمر نام دارد. این ماده با نام بسپار نیز شناخته میشود. بسپار یا پلیمر یک درشت‌مولکول است که از تعداد زیادی واحد تکرارشونده تشکیل شده‌است. هر دو پلیمر مصنوعی و پلیمر طبیعی نقش‌های اساسی و همه گیر را در زندگی روزمره ایفا می‌کنند. پلیمر ها میتوانند از مونومر های طبیعی و یا مصنوعی ساخته شوند. لذا همان طور که گفته شد این مواد تشکیل دهنده پلیر برای تولید پلاستیک میتواند فراوان یافت شود.

برخی از پلیمر های طبیعی به همراه توضیح مختصر در زیر برای شما آورده شده است.

انواع پلیمر های طبیعی :
نشاسته (Starch):نشاسته یکی از انواع پرکاربرد پلیر ها میباشد. این نوع حاصل از گلوکز است که به عنوان اندوخته غذایی در گیاهان مورد استفاده قرار می گیرد.
سلولز (Cellulose): این پلیمر نیز از گلوکز ساخته شده و مادا اصلی تشکیل دهنده گیاهان است، نشاسته و سلولز در اصل حاصل غذاسازی و فتوسنتز گیاهان هستند.
پروتئین (Proteins): پروتئین ها پلیمری حاصل از آمینو اسید ها هستند که به طور معمول زنجیره ای بین ۲۰ تا ۱۰۰۰ اسید آمینه را شامل می شوند که در سازمان ها و ساختار های پیچیده ای با هم ترکیب شده اند و یکی از مهمترین مواد غذایی هستند که باید به بدن انسان برسد.
و…
کاربرد های پلیمر ها به عنوان مواد تشکیل دهنده پلاستیک :
به دلیل سه ویژگی اصلی پلیمر ها در تولید پلاستیک دارای کاربرد بسیاری جهت استفاده در موضوعات متعددی دارد. این موارد شامل حمل و نقل های ریلی، عمومی، هوایی یا حتی نظامی ، تولید انواع بطری های آبمیوه و ظروف یک بار مصرف ، تولید الیاف های پلیمری، لباس فضانوردان یا لباس های محافظ ، تولید و ساخت متریال های صندلی، شیشه ها، تایر، سپر یا انواع درزگیر در صنعتی ماشین سازی ، لوله های کامپوزیتی عبور کابل، تیر های کامپوزیتی و پلیمر های رسانای جریان الکتریسیته ، در صنعت پزشکی نانو polymer ها در مهندسی بافت، در رهایش کنترل شده دارو، بازسازی بافت یا پوشش دهی انواع زخم و مهندسی پزشکی ، مواد تشکیل دهنده پلاستیک در ساخت تجهیزات صنایع پتروشیمی و رنگرزی و پوشش دهی آن ها نیز کاربرد دارد. همچنین در زمینه های عمرانی در ساخت آسفالت، قیر یا مهندسی سازه ویتن پلیمری نقش مهمی ایفا میکند. از طرفی در زمینه نظامی برای تولید اسلحه های شخصی، جنگ افزار های بزرگ، موشک و هواپیما ، مواد تشکیل دهنده پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد. در انتها پلیمر ها در نقش کاهش مصرف انرژی ساختمان یا ساخت انواع پوشش دهنده ساختمان را دارند.

نتیجه گیری :
در این مقاله آموختید که پلاستیک ها از مواد تشکیل دهنده با پایه های مصنوعی و طبیعی به نام مونومر ها تسکیل میشوند. مونومر ها با کمک موادی به نام آیوپاک به پلیمر یا همان درشت ملوکول تبدیل میشوند. پلیمر ها نیز مواد تشکیل دهنده اصلی پلاستیک ها را شامل میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد