آشنایی با مشکلات تولید نایلون

نایلون یک فراورده پلی اتیلنی است که بر پایه پلیمرهای پلاستیک و پلی آمیدها تولید می شود. این محصول پلی اتیلنی کاربردها و مصارف زیادی در سطح خانگی و صنعتی داشته و جهت بسته بندی محصولات، کالاها و اقلام گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. صنعت مواد غذایی، نساجی و خودروسازی تنها بخشی از بازار مصرف این فراورده پلاستیکی هستند.

اما با وجود اهمیت نایلون و ارتباط آن با صنایع مختلف، تولید این محصول با مشکلات و معضلاتی روبروست که در ادامه به بررسی تعدادی از آن ها می پردازیم.

تامین مواد اولیه: کمبود و گرانی مواد اولیه یکی از مهم ترین و اصلی ترین معضلات در زمینه تولید نایلون است. تاثیرات ناشی از تحریم ها بر صنعت پتروشیمی منجر به افزایش لحظه ای قیمت مواد اولیه و عدم ثبات آن شده است. از طرف دیگر عرضه اندک این مواد از طریق بورس و همخوانی نداشتن میزان عرضه و تقاضا، هزینه های بیشتری را به تولیدکنندگان نایلون تحمیل می کند. در این میان، نحوه ارائه مواد اولیه و توزیع ناعادلانه آن را نیز باید مزید بر علت دانست. توزیع این مواد بر اساس سهمیه بندی پتروشیمی بوده و بخش عمده ای از آن از طریق خام فروشی و صادرات از دسترس واحدهای تولیدی خارج می شود. این امر با کمبود مواد اولیه و کاهش یا حتی توقف تولید همراه خواهد بود. در این بین نقش پررنگ دلال ها را نیز نمی توان نادیده گرفت. با به وجود آمدن بازار سیاه برای مواد خام مورد نیاز، قیمت نهایی محصول به طرز چشمگیری افزایش می یابد. این در حالی است که نمونه های وارداتی بسیار ارزان تر در اختیار مشتری قرار می گیرد. همه این ها به معنای گرانی و کمبود مواد اولیه پتروشیمی، کاهش راندمان فروش و در نتیجه کاهش تولید نایلون می باشند.
برای آشنایی با مواد اولیه نایلون کلیک کنید.

دستگاه ها و تجهیزات: شاید در نگاه اول این به ذهن برسد که برای تولید نایلون، تنها به دستگاه تولید نایلون نیاز داریم. اما واقعیت این است که علاوه بر دستگاه تولید، به تجهیزات دیگری از جمله دستگاه برش و دوخت، و دستگاه چاپ نیز نیازمندیم. چنان چه از ماشین آلات تولید داخلی استفاده می کنید، دستگاه پانچ جدا را نیز باید به لیست فوق اضافه کنید. هزینه خرید و یا نگهداری و تعمیرات این تجهیزات هم متاثر از قیمت دلار بوده و بسیار بالاست. علاوه بر هزینه خود تجهیزات و ماشین آلات، هزینه نیروی کار ماهر و متخصص برای کار با این دستگاه ها را نیز باید به لیست هزینه ها افزود.

بازار رقابتی: تولیدکنندگان نایلون اصولا با دو گروه از رقبا مواجه هستند. دسته اول، برندهای نام آشنایی هستند که سابقه سال ها فعالیت در این حوزه را داشته و با تولید محصولات باکیفیت موفق به جلب رضایت و اعتماد مشتری شده اند. دسته دوم، کارخانه های تازه تاسیس شده و جویای نامی هستند که در حال تلاش برای مطرح کردن خود می باشند. در میان این رقیبان، دو راه حل وجود دارد که عبارتند از:
۱. تولید محصول باکیفیت و مرغوب
۲. تبلیغات گسترده و فراوان
تولید نایلون استاندارد و باکیفیت به دو عامل مواد اولیه و تجهیزات پیشرفته و به روز بستگی دارد. چنان چه قصد تولید نایلون باکیفیت مطابق با استاندارهای روز دنیا و قابل رقابت با سایر محصولات مشابه را دارید، حتما باید به این دو عامل تعیین‌کننده توجه داشته باشید. متاسفانه این دو عامل مهم، خود تحت تاثیر مشکلاتی هستند که در بالا به آن ها اشاره شد. وجود این مشکلات کار را برای واحدهای تولیدکننده نایلون به خصوص برندهای تازه تاسیس بسیار دشوار کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد