آشنایی با مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

آشنایی با مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

به دلیل نوع ساختار این مواد مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به نوع آنها بستگی دارد. به طور این مواد عملاً تجزیه ناپذیر هستند. اما برخی از انواع پلاستیک دارای قابلیت تجزیه در یک زمان کم را دارا میباشند. از طرفی برخی دیگر از مواد پلاستیکی امکان بازیافت هم ندارند. از این رو شناخت مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف در کنار معایب آن دارای اهمیت بسیاری میباشد. در ادامه به برسی ساختار ظروف یکبار مصرف خواهیم پرداخت.

ساختار پلاستیک در ایجاد مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف :
ساختار ظورف یکبار مصرف شامل مواد مختلف مصنوعی و طبیعی میباشد. اما به طور کلی این مواد از نظر دو ویژگی دارای اهمیت هستند. این دو ویژگی عبارتند از تجزیه پذیری و بازیافت پذیری میباشد. به دلیل اهمیت آلودگی محیط زیست توجه به این دو مورد به خصوص در کشور های پیشرفته بسیار مهم است. ظروف یکبار مصرف موجود در بازار با توجه به مواد اولیه‌ای که برای ساخت آنها به کار گرفته می‌شود، در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند و دارای ویژگی‌های خاصی می‌باشند. مواد اولیه ظروف یکبار مصرف دارای انواع خاصی هستند که در نهایت به شکل گرفتن ظروفی منجر می‌شوند که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع پلاستیک‌ها، پلیمر هایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. این مواد نقش بسیاری در ایجاد مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف پلاستیکی دارند. به عبارت دیگر مونومرها موادی سمی و برای سلامت انسان مضر هستند؛ در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند. اما اشکال کار اینجاست که معمولاً در فرایند تهیه پلیمرها مقداری مونومر باقی می‌ماند. اگر این فرآیند اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورد. برای همین در استفاده از پلاستیک‌ها به عنوان ظروف غذا باید بسیار محتاط بود و در ضمن به هرنوع پلاستِیکی نباید مجوز بسته بندی مواد غذایی داده شود.

اهمیت توجه به نوع ظروف یکبار مصرف :
مهم‌ترین نکته‌ای که در مورد تولید انواع ظروف یکبارمصرف باید در نظر داشت، توجه کردن به انواع مواد (گیاهی، پلاستیکی، تجزیه‌پذیر و…) تشکیل‌دهنده آنهاست. جالب است بدانید خطوط تولید همه ظروف یکبار مصرف یکسان است و برای تولید انواع ظروف یکبارمصرف از یک نوع دستگاه‌ تخصصی استفاده می‌شود. تنها چیزی که باعث تفاوت در نوع و ساختار این نوع ظروف می‌شود، مواد اولیه آن‌هاست که در مراحل ابتدایی خط تولید وارد دستگاه‌ها می‌شود. قرار است که در این مقاله به صورت تخصصی به سراغ هر یک از مواد اولیه ظروف یکبار مصرف برویم تا بدانید که چرا هر یک از این ظروف دارای ساختاری متفاوت هستند. درواقع مزایا و معایب ظورف یکبار مصرف در نوع و ساختار مواد تشکیل دهنده آن میباشد. در ادامه به معرفی مزایا و معایب انواع ظروف یکبار مصرف میپردازیم.

مزایا و معایب استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی :
مزایا :
دارای مقاومت به مواد الکلی و مواد خرنده مانند انواع مواد اسیدی مثل سرکه و آبلیمو میباشد.
صرف انرژی و هزینه کمتر برای تولید که به دلیل دسترسی راحت به منابع و روش تولید ساده قابل انجام است.
قابلیت شکل پذیری بالا با گستردگی متفاوت خواص فیزیکی میباشد. این مورد به گستردگی کاربرد آن در صنایع مختلف منجر شده است.
طرح پذیری ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به دلیل ساختار متفاوت در کنار شکل پذیری ساده تنوع بالایی دارد.
برخی از این ظروف دارای خصوصیت شفافیت نیز میباشند. مزایای این ظروف یکبار مصرف در استفاده از نوشیدنی ها و برخی از مصراف غذایی دیگر کاربرد بسیاری دارد.
معایب :
بسیاری از انواع ظروف یکبار مصرف غیر قابل تجزیه هستند. در صورت عدم استفاده صحیح میتواند منجر به تخریب محیط زیست شود.
در برخی موارد غیر قاابل بازیافت هستند. اشکال در بازیافت آنها و مخاطرات محیط زیست از معایب این گونه از ظروف میباشد
انتقال مواد مضر ( مونومر ها) به غذا در شرایط گرمایی خاص که به همین دلیل استفاده نسبتاً محدودی دارد.
این ظورف نمیتواند در ماکروویو استفاده شود. به دلیل حرارت بالای این دستگاه استفاده از ظروف پلاستیکی در آن امکان پذیر نیست.
نتیجه گیری :
این ظروف از نظر ساختار به دو دسته اصلی طبیعی و مصنوعی تقسیم میشوند. مزایا و معایب ظروف یکبار مصرف پلاستیکی به صورت مستقیم با ساختار این ماده در ارتباط است. به طور کلی این ظروف با استفاده از پلاستیک ها ساخته میشوند. این مواد ارزان بوده و توانایی شکل پذیری بالایی دارند. به همین دلیل محبوبیت بالایی در این زمینه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد