آشنایی با مراحل تولید نایلون

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که همه افراد بارها و بارها در روز از محصولات نایلونی از جمله کیسه های فریزری، پلاستیک های دسته دار، سفره های یکبار مصرف، دستکش های یکبار مصرف و… استفاده می کنند. آیا تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که این محصول پرکاربرد چگونه تهیه و تولید می شود؟ اصلا مراحل تولید نایلون به چه صورت است؟ اگر قصد کسب اطلاعات در این زمینه را دارید، توصیه می کنیم در ادامه این محتوا با ما همراه باشید. در این مطلب در نظر داریم توضیحاتی در این زمینه خدمت شما ارائه دهیم.

فرآیند تولید نایلون
مراحل تولید نایلون شامل مراحل کلی ذوب مواد اولیه نایلون، سرد کردن و شکل دهی و تبدیل به رول ها می شود. در مرحله اول گرانول های پلی اتیلن و نایلون طبق فرمولی که هر تولیدکننده برای تولید محصولات خود از آن استفاده می کند، با یکدیگر ترکیب و داخل قیف ماشین اکسترودر ریخته می شوند.

مواد در داخل همین دستگاه با حرارت تعیین شده ای ذوب شده و به سمت جلو حرکت می کنند. سپس این مواد به سیلندری که دارای قالب حلقوی شکلی است و سیلندر ماردون نام دارد وارد می شوند. با چرخش ماردون و حرارتی که توسط منابع حرارتی مثل المان های برق یا گازی دریافت می کند،

پلاستیک به خمیر تبدیل می شود. اصطلاحا به این مرحله اکسترود گفته می شود. اکسترود به معنای روزنه رانی یا از بین بردن سوراخ ها و منافذ می باشد. چرخش ماردون در نهایت به دای هدایت خواهد شد. دای مواد اولیه موجود را به لایه نازکی از نایلون تبدیل خواهد کرد و به سمت بالا هدایت می کند.

در این فاصله نایلون به وسیله وزش بادی که توسط خرطوم هایی که در اطراف دستگاه هستند تولید می شود، سرد شده و دیگر حالت چسبندگی نخواهد داشت. شدت بادی که به مواد خروجی می وزد با عرض نایلون رابطه مستقیمی دارد و با افزایش و کاهش باد عرض نایلون مشخص می شود.

نایلون های سرد شده در مرحله قبل را برش داده و به صورت رول در می آورند. برای رول کردن آن توسط راهی که در درون دستگاه مشخص شده است، نایلون ابتدا به سمت غلتک بالایی می رود و سپس به سمت غلتک پایینی وارد می شود. برای پایین آمدن رول، یک چشم الکترونیکی بر روی دستگاه تعبیه شده است تا فرمان پایین آمدن را به آن بدهد.

در مرحله آخر نایلون به کوره های دوخت می رود. اگر نایلون از نوع دسته دار باشد در این قسمت دسته های نایلون به آن دوخته می شود و یا اگر به منظور بسته بندی و مصرف خانگی باشد، یک طرف آن را دوخت می زنند. این مرحله توسط ماشین دوخت اتوماتیک انجام می شود و دسته های آن توسط دستگاه پانچ به آن متصل می شوند. پس از انجام این مرحله نایلون ها بسته بندی و روانه بازار می شوند.

در خط تولید نایلون کیفیت دستگاه ها بسیار مهم می باشد و باید از دستگاه تولید نایلون استفاده شود که پخت قوی داشته باشند. مراحلی که در بالا قید شد مراحل کلی تولید نایلون می باشد اما باید بدانید که در دنیای پلاستیک وسعت بسیار بالا است و دستگاه ها و عوامل خارجی دیگری نیز در تولید نایلون دست دارند.

نحوه ساخت نایلون حبابدار
نایلون حبابدار تنها نایلونی است که از نظر ساختار و روند ساخت با سایر نایلون ها متفاوت است. برای تولید نایلون حبابدار، ابتدا مهره های رزین پلی اتیلن به درون یک دستگاه قالب سازی فرستاده می شوند تا در آن جا توسط گرما ذوب شوند و تبدیل به ماده مایعی شوند.

سپس این مایع را روی تخته به شکل نازکی پهن می کنند، به شکلی که دو لایه از نایلون به صورتی روی هم قرار بگیرند که لایه ای از هوا در میان آن ها باشد. در مرحله بعد این ورق ها دور دستگاهی استوانه ای شکل پیچیده می شوند که روی سطحش سوراخ هایی وجود دارد.

هوای اضافه روی سطح نایلون با استفاده از این سوراخ ها مکیده می شود و در نتیجه روی سطح نایلون محفظه هایی از هوا با فواصل مشخص به وجود می آید. پس از این که این ورق پلاستیکی تشکبل شد،

لایه آخر را روی آن اضافه می کنند. برای به هم چسبیدن این دولایه از مواد پلاستیکی مخصوصی استفاده می شود. مرحله پایانی ساخت و تولید نایلون حبابدار، تبدیل رول های نایلون به قطعات کوچک تر است که بتوان آن ها را به خریدان فروخت.

چاپ نایلون
یکی دیگر از مراحل تولید نایلون، مرحله چاپ آن می باشد. اغلب نایلون های تولید شده نیاز به چاپ دارند. چاپ نایلون بر روی محصولات نایلونی متفاوتی می تواند انجام شود.

از جمله محصولاتی که حتما چاپ روی آن ها انجام می شود، نایلون های بسته بندی هستند که چاپ آن ها با دو هدف انجام می شود: اول، برای آگاه کردن از مشخصات و اطلاعات محصول همچون برند تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا، ترکیبات و مواد تشکیل دهنده، محل و شماره تلفن کارخانه، نحوه استفاده از کالا و… دوم، ایجاد ظاهری مناسب و مشتری پسند که نظر مشتریان را بتواند به راحتی جلب نماید و فروش محصول نیز بالا برود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای چاپ بر روی نایلون تبلیغاتی است. از انواع نمونه های فروشگاهی می توان نایلون دسته موزی، نایلون دسته بندی و نایلون دسته تقویت را نام برد.

نایلون های فروشگاهی چاپ شده یکی از انواع ابزارهای تبلیغاتی در حوزه کسب و کار به حساب می آیند، چرا که چاپ برند و یا لوگو روی نایلون می تواند به معرفی و شناساندن یک برند کمک کند که باید گفت همین موضوع در جذب مشتری بسیار موثر است.

کنترل کیفیت تولید نایلون
یکی از مراحل بسیار مهم در فرآیند تولید نایلون، مرحله کنترل کیفیت می باشد. کنترل کیفیت جهت تعیین صحت عمل تولید، مطابق مشخصات فنی تعیین شده برای محصول انجام می گیرد.

این عملیات سبب می گردد تا ضمن جلوگیری ازتولید محصولات معیوب، ازهدر رفتن سرمایه ها جلوگیری به عمل آمده و قیمت تمام شده محصول کاهش یابد.

کنترل کیفیت تولید نایلون را باید در سه مرحله اعمال نمود.

کنترل کیفیت مواد اولیه: ماده اولیه باید از کیفیت خوبی برخوردار بوده و مطابق با استانداردهاى لازم تست گردد. از جمله پارامترهاى قابل بررسى در این مرحله می توان از شاخص ذوب، دماى سرویس دهى، مقاومت در برابر اسیدها و قلیایى ها و وزن مخصوص (چگالى) نام برد.
کنترل کیفیت حین تولید: در حین تولید براى جلوگیرى از تولید ضایعات و افزایش کیفیت محصول تولید شده باید کنترل کیفى صورت گیرد. در حین تولید لازم است تا فیلم ریخته شده از نقطه نظرهاى مختلف مانند ضخامت کنترل کشش فیلم، عدم چروک شدن آن، بریدگى، چسبندگى، ضخامت لایه ها و… کنترل گردد.
کنترل کیفیت نهایی: محصول نهایى باید طبق استانداردهاى فیلم هاى پلاستیک کنترل گردد. از جمله پارامترهاى قابل کنترل می توان چسبندگى، شفافیت، ضخامت و یکنواختى عرض فیلم را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد