آشنایی با فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف

آشنایی با فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف از جمله نیازهای امروز جوامع مختلف است که میزان تقاضای آن در بازارهای مختلف به صورت روزافزون در حال افزایش است. با توجه به اینکه فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف، از جمله مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند روی سلامت انسان، محیط زیست و همچنین کیفیت مطلوب آن تأثیر بگذارد، بر آن شدیم تا این مقاله را در اختیار شما بگذاریم. با مطالعه این مقاله و مرور نکات گردآوری‌ شده در این مطلب، به نحوه ساخت هر یک از انواع ظروف یکبار مصرف پی خواهید برد تا با اطلاعات کامل‌تری به سراغ راه‌اندازی یک کسب‌وکار بروید.

در این مقاله سعی شده است تمامی عملیات مورد نظر برای ساخته شدن و تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی در اختیار شما قرار گیرد. نکته جالب در مورد این فرایندها این است که وضعیت خط تولید برای ساخته شدن همه ظروف یکبار مصرف تقریباً یکی است و تنها مواد اولیه به کار رفته در آنها متفاوت خواهد بود. فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف به صورت کلی، شامل 2 نوع نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ است؛ اینکه دقیقاً چه عملیاتی در هر یک از این سیستم‌ها رخ می‌دهد، موضوعی است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف پلاستیکی
ظروف یکبار مصرف پلاستیکی که همواره به عنوان تهدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست به شمار می‌روند، از جمله ظروفی هستند که به صورت مستقیم و خالص از مواد پلیمری (فراورده‌های نفتی) ساخته می‌شوند. همین ویژگی آنها باعث شده است برای تجزیه‌پذیری آنها در محیط زیست یا محیط آزاد، هزاران ‌هزار سال زمان نیاز باشد.

مواد پلاستیکی پلیمری به واسطه سیستم‌های مجزایی به ظروف یکبار مصرف تبدیل می‌شوند که از آنها با 2 سیستم مختلف و تخصصی نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ یاد می‌شود. کاربردهای مختلفی که ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در زندگی ما انسان‌ها می‌گذارند، تا حد زیادی به فرایند ساخته شدن آنها در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها مربوط می‌شود.

پس از عملیات مربوط به ساخته شدن پلیمرهای پلاستیکی مورد نظر برای ساخته شدن ظروف پلاستیکی، نوبت به دو سیستمی می‌رسد که از آنها نام بردیم. پیش از آنکه بخواهیم وارد بحث بررسی سیستم‌های تولید شویم، لازم است کمی در مورد مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ظروف پلاستیکی هم صحبت کنیم. در فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف، معمولاً از مواد اولیه‌ای با عنوان گرانول پلی پروپیلن استفاده می‌شود که مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به سایرین دارد. این مقاومت بهتر و بیشتر را در مقام مقایسه با مواد اولیه دیگر، مثل پلی استایرن نیز می‌توان به وضوح دید. ماده اولیه پلی استایرن، همان ماده‌ای است که برای ساخت و تولید ظروف یکبار مصرف فومی استفاده می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، دستگاه‌ها و به طور کلی، خط تولید مورد نیاز برای تولید هر یک از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی یکسان است و تنها همین مواد اولیه هستند که ساختار این ظروف و کاربرد آنها را تعریف و تعیین می‌کنند. با توجه به اینکه حالا در مورد مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی اطلاعات کاملی را در دست دارید، بهتر است به سراغ بررسی سیستم‌های تخصصی فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف پلاستیکی برویم.

سیستم‌های تولید ظروف یکبار مصرف
ظروف پلاستیکی یکبار مصرف به صورت مستقیم از پلیمرهای پلاستیکی ساخته می‌شوند و برای اینکه بتوان به کیفیت مناسب‌تر در هر یک از آنها رسید، باید سیستم‌های تخصصی را به کار گرفت. با توجه به اینکه حالا با سیستم‌های نیمه فرمینگ و ترموفرمینگ آشنایی نسبی دارید، لازم است به صورت تخصصی و مفصل با هر یک از آنها آشنا شوید.

یک دیدگاه برای " آشنایی با فرایند ساخت ظرف یکبار مصرف " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد