آشنایی با ظروف و پلاستیک PP

آشنایی با ظروف و پلاستیک PP

برای معرفی ظروف و پللاستیک PP بهتر است که با واژه PP بیشتر آشنا باشید. این حروف عبارت اند از poly propylene است. پلاستیک های پلی پروپیلن یا همان PP یکی از انواع پلاستیک ها در خانواده ترموپلاست میباشد. این نوع از پلاستیکها دارای خاصیت انعطاف پذیری بالا با دیدن حرارت میباشند. این به این معناست که در صورت قرار گرفتن در معرض حرارت نرم شده و حالت پذیر هستند. با سرد شدن این مواد به شکل سلب خود بر میگردند. این خصوصیت برای قالب گیری آسان و بازیافت پذیری ظروف PP کمک بزرگی کرده است. در ادامه به برسی دقیق تر این پلاستیک خواهیم پرداخت.

معرفی پلاستیک PP یا همان پلی پروپیلن :
فرمول شیمیایی CH2CH(CH3)n و با نام اختصاری پروپیلن است. پلی پروپیلن یک نوع پلیمر است که از پلیمریزاسیون پروپیلن در دما و فشار نسبتا ملایمی در حضور کاتالیست زیگلرناتا تولید می شود و پلیمری به صورت ایزوتاکتیک تشکیل داده که قادر به متبلور شدن تا ۹۰% می باشد. پروپیلن مولکول شیمیایی می باشد که ساختار نامتقارنی دارد از این رو فرایند پلیمریزاسیونی آن می تواند به ۳ نوع توالی منتهی شود و به دلیل ممانعت فضایی گروه های متیل توالی سر به دم دارای نظم ساختاری بالاتری نسبت به دیگر انواع آن می باشد.

اجزای پلاستیک پلی پروپیلن :
به طور کلی اجزای پلی پروپیلن شامل ایزوتاکتیک، سیندیوتاکتیک و اتاکتیک میباشد. که در مدل اول گروه متیلی در یک طرف صفحه عبوری از زنجیر اصلی می باشد و در نوع دوم گروه های متیل یه صورت یکی در میان در دو طرف صفحه عبوری از زنجیره قرار می گیرند اما مدل سوم نظم خاصی ندارد. یکی از مهمترین کاربرد های پلی پروپیلن در تولید ظروف یکبار مصرف میباشد.

روش تولید ظروف پلاستیک PP :
از این ماده برای تولید ظروف یکبار مصرف پ پ یا پلی پروپیلن استفاده میشود. روش کار به این صورت است که پلیمر های PP باید هنگام تزریق داخل قالب المنت های حرارتی گرم شوند تا مذاب شده و سپس با عبور سیال خنک کننده آن را خنک کرده و به شکل مورد نظر تبدیل شود. این نوع پلیمر ضد خش بوده و سطح آن در برابر ضربه مقاوم است البته در صورت وارد شدن نیرو بیش از حد تحمل پلیمر سفیدک می زند. به طور کلی پلی پروپیلن در برابر حرارت، اسید و باز از خود مقاومت نشان می دهد به همین دلیل مورد استقبال واقع شده و کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد.

ویژگی های اصلی پلاستیک پلی پروپیلن :
به طور کلی ویژگی های اصلی پلاستیک های ترموپلاست در پلی پروپیلن نیز وجود دارد. اما برخی از مهمترین ویژگی های این ماده در زیر به صورت مختصر آوره شده است.

قیمت پایین
ترکیب شدن با فلز و شیشه
قالب گیری راحت
سمی و خطرناک نبودن
در دسترس بودن مواد اولیه
استفاده مجدد پس از بازیافت
رنگ پذیری بالا توسط مستربچ ها
ترکیب شدن با موادی مانند خاک اره و تولید کامپوزیت
اهمیت استفاده از پلی پروپیلن :
استفاده پلاستیک پلی پروپیلن از نظر سلامت آن اهمیت زیادی دارد. از این ماده برای ساختن همه چیز از فرش گرفته تا ظروف خامه ترش استفاده می شود. به طور کلی به عنوان یکی از پلاستیک های ایمن در نظر گرفته می شود. FDA استفاده از آن را به عنوان یک ماده ظرف غذا تایید کرده است و هیچ اثر سرطان زایی شناخته شده ای در ارتباط با پلی پروپیلن وجود ندارد. اگر عدد ۵ که با یک مثلث احاطه شده است در پایین ظرف باشد، می توانید بگویید که از یک ظرف پلی پروپیلن استفاده می کنید. اگر در مورد احتمال خروج مواد شیمیایی از بسته بندی پلی پروپیلن نگران هستید، می توانید اقداماتی را برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آن انجام دهید. قبل از گرم کردن غذا، آن را در ظرف شیشه ای یا فلزی قرار دهید و از ظروفی که به عنوان بسته بندی یکبار مصرف در نظر گرفته شده اند، استفاده مجدد نکنید.

انواع پلی پرویلن :
به دلیل خصوصیات و ویژگی این ماده در صنایع مختلف کاربرد دارد. در مصرف این ماده آن را به صورت های محتلف تولید میکنند. به طور کلی انواع پلی پروپیلن به صورت زیر میباشد :

ساختاری و مات
ساختاری و نیمه مات
فیلم OPP & CPPP
فیلم BOPP

نتیجه گیری :
پلاستیک های پلی پروپیلن از خانواده ترموپلاست یا گرمانرم میباشند. این نوع پلاستیک ها اغلب دارای قیمتی بسیار ارزان سبک میباشند. از طرفیاین ماده با حرارت انتطاف پذیر شده و قالب گیری آن نیز با سهولت بهتری انجام میشود. به دلیل بازیافت راحت تر و عدم وجود مواد سمی برای بدن در تولید ظروف یکبار مصرف کاربرد بسیار زیادی دارد. ظروف یکبار مصرف تولید شده از این ماده اغلب مات و یا نیمه مات هستند. در این مقاله به صورت مختصر در خصوص این ماده توضیح داده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد