آشنایی با طراحی، چاپ و بسته بندی سازگار با محیط زیست

هنگامی که می‌خواهید محصولی را بسته بندی کنید، اگر بسته بندی شما با استفاده از روش‌های سازگار با محیط زیست تولید شده باشد به تعداد زباله‌ها اضافه نخواهد شد. چاپ جعبه و بسته بندی‌های زیست محیطی موجب هیجان در میان مصرف کنندگان می‌شود. هر بسته بندی‌ای که بازیافت داشته باشد و برای سلامتی مضر نباشد، جزو بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود.

برای تهیه این گونه بسته بندی‌ها از روش‌هایی با کمترین میزان مصرف انرژی و منابع طبیعی استفاده می‌شود. انتخاب بسته بندی‌های زیست محیطی، قدمی برای کاهش پلاستیک‌ها است.

نوع بسته بندی در هر مرحله از تولید، تامین مواد اولیه، حمل و نقل و زمان دفع نیز می‌تواند تاثیر زیان باری در محیط زیست بر جای بگذارد.

چاپ سازگار با محیط زیست
سعی کنید چاپگری را انتخاب کنید که میزان تولید کربن را کاهش دهد. چاپ‌های دیجیتال با محیط زیست سازگار هستند.

ضرر و زیان بسته بندی‌های ناسازگار با محیط
به صورت متوسط سالانه به ازاء هر نفر 130 کیلوگرم پلاستیک استفاده می‌شود. همچنین 130 هزار تن پلاستیک در اقیانوس‌ها ریخته می‌شود. در صورتی که اقدامی انجام نشود، زندگی آبزیان به خطر می‌افتد و موجب آلودگی در زنجیره غذایی می‌شود.

تغییر بسته بندی پلاستیکی به بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست بهترین راه حل برای این مشکل است. تولیدکنندگان نقش پر رنگی در نوع بسته بندی‌های سازگار با محیط دارند. با توجه به این که آلودگی پلاستیکی با سرعت زیادی در جریان است، باید استفاده از پلاستیک‌ها را در موارد بسته بندی در صنایع کاهش داد.

کدام مواد برای بسته بندی بهتر است؟
موادی را برای بسته بندی انتخاب کنید که به آسانی بازیافت شوند. روش‌های زیادی برای بسته بندی وجود دارد، که زیست تخریب بوده یا قابلیت بازیافت شدن دارند.

یکی از متداول‌ترین بسته بندی‌هایی که سازگار با محیط زیست است و به طور طبیعی تجزیه می‌شود، کاغذ است. کاغذ گزینه‌ی خوبی برای بسته بندی است، چرا که قابلیت تجزیه شدن و استفاده مجدد را دارد. معمولا بسته بندی‌های کاغذی که روزانه می‌بینید از کاغذهای بازیافتی تهیه شده‌اند.

مقواها به علت فرم محکم جایگزین خوبی برای بسته بندی‌های پلاستیکی هستند. بسته بندی‌های نشاسته‌ای، کاملا تجزیه پذیر هستند. از آنها می‌توان برای بسته بندی لوازم شکننده و به عنوان جایگزین پلاستیک‌های حبابی استفاده کرد.

کاغذ باگاس، از آب خارج شده از تفاله فیبر نیشکر تولید می‌شود. برای جایگزین کردن بسته بندی کاغذ سنتی در خدمات غذایی از این نوع کاغذ استفاده می‌شود. موارد بسته بندی دیگری وجود دارد که قابل بازیافت هستند و به محیط زیست آسیب نمی‌زنند. این مواد عبارت هستند از کاغذ، شیشه، مقوا، بعضی از پلاستیک‌ها، بطری‌های شیر، لیوان بستنی، ظروف پلاستیکی و برخی فلزات. این موارد قابلیت بازیافت شدن دارند.

به بسته بندی‌هایی که با محیط زیست سازگار هستند، بسته بندی سبز گفته می‌شود.

هدف از بسته بندی سازگار با محیط

اما چرا باید از بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست استفاده کنیم؟

بسته بندی محصول کاهش پیدا کند.
از مواد زیست تخریب پذیر استفاده شود.
مواد سمی در بسته بندی‌ها حذف گردد.
گزینه‌هایی برای بازیافت بسته بندی به وجود آید.
از هزینه‌های مرتبط با بسته بندی کم شود.

صنعت چاپ و تاثیرات آن بر محیط زیست
بسیاری از افراد حافظ محیط زیست وضعیت تخریب جنگل‌ها را به عنوان عواقب صنعتی سازی می‌دانند. معمولا مواد سمی بسیاری از روش‌های چاپ سنتی تولید می‌شوند. بیشتر جوهرهای استفاده شده در چاپگرهای تجاری، از مواد نفتی تولید می‌شوند، که منبع سوخت غیرقابل تجدید هستند.

جوهرهای نفتی دارای مقدار زیادی مواد آلی فرار هستند، که به هوا و ذخایر آب راه می‌یابند. مقدار زیاد این مواد آلی منجر به بروز سرطان و نقص در تولد کودکان می‌شود.

مواد شیمیایی و حلال‌های مورد استفاده در چاپخانه‌ها سمی و خطرناک هستند و موجب مشکلاتی در سلامتی و بروز نارسایی کلیه و کبد می‌شوند.

بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست
طراحی بسته بندی به اندازه‌ی خود محصول اهمیت دارد. یک طراحی متفاوت باعث می‌شود محصول شما از سایر محصولات رقبا متمایز جلوه کند و مشتریان زیادی را به خود جذب کند. برای بعضی از تولیدکنندگان بسته‌بندی بسیار اهمیت دارد. زیرا آنها بر این باور هستند که طراحی بسته‌بندی سبب تعامل اولیه مشتری احتمالی با محصول است. برداشت افرادی که برای اولین بار با محصول شما رو به رو می‌شوند از برند شما با شکل ظاهری بسته بندی رخ می‌دهد. برای بسته بندی‌های سازگار با محیط زیست، از مواد و روش‌هایی استفاده می‌شود که تاثیر کمی بر محیط دارند. در ادامه ایده‌هایی برای بسته بندی‌های سبز تفصیل می‌کنیم.

بسته بندی کیسه‌ای
تولید کنندگانی که محصول خود را در کیسه‌های پلاستیکی به عنوان ظرفی برای نگهداری استفاده می‌کنند در صورتی که به دنبال گزینه‌های سازگار با محیط هستند، می‌توانند از کیسه‌های زیست تخریب پذیر استفاده کنند. این نوع کیسه‌ها با محیط زیست سازگار بوده و از نشاسته تفاله چوب تجدید پذیر تهیه می‌شوند. این بسته بندی پس از 85 روز به ماده‌ی قابل بازیافتی تبدیل می‌شود.

کیسه‌های پارچه‌ای
کیسه‌های پلاستیکی را برای همیشه از زندگی خود حذف کنید و کیف‌های قابل حمل را جایگزین آنها کنید. این کیف‌های پارچه‌ای از الیاف گیاهی تهیه می‌شوند. به دلیل این که این کیسه‌های پارچه‌ای محکم و با دوام هستند به آسانی می‌توان از آنها برای حمل مواد غذایی استفاده کرد. حتی می‌توانید آنها را سفارش داده و آرم برند خود را روی آنها چاپ کنید.

بسته بندی‌های مقوایی
از جعبه‌های مقوایی که صد در صد مواد آنها قابل بازیافت است، استفاده کنید. این گونه از طریق تجارت خود می‌توانید درصد چشمگیری در کاهش ضایعات پلاستیکی نقش داشته باشید.

برچسب‌های سازگار با محیط زیست
معمولا هر بسته بندی، دارای برچسب کوچک یا بزرگی است که می‌تواند به ضایعات و آلودگی‌ها افزوده شود. برچسب‌ها را در هر کجا که نصب کنید فرقی نمی‌کند، مهم این است که از برچسب‌های زیست تجزیه پذیر، قابل بازیافت یا حتی قابل کمپوست استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد