آشنایی با شفاف کننده ها در محصولات پلاستیکی

آشنایی با شفاف کننده ها در محصولات پلاستیکی

شفاف کننده ها در محصولات پلاستیکی افزودنی هایی میباشد که در زمان ساخت محصول به آن اضافه میکنیم. همان طور که میدانید برخی از انواع پلاستیک به طور ذاتی شفاف هستند. به این صورت که نوع اتصالات آن ها این ویژگی را به آن ها داده است که نور را به طور مناسب از خود عبور دهند. این موارد مانند پلاستیک های پت ، پلی کربنات و شامل برخی دیگر است. اما برخی از پلاستیک ها به طور ذاتی کدر هستند. در این موارد با افزودن شفاف کننده ها یا همان مستربچ ها این مواد پلاستیکی را تا حد قابل قبولی شفاف میکنند. از این موارد در ساخت پلاستیک های رنگی نیمه شفاف استفاده میشود. در ادامه توضیحاتی بیشتری در خصوص این مواد داده میشود.

معرفی مستربچ های شفاف کننده :
مستربچ های شفاف کننده عوامل شفاف کننده یا هسته ساز هستند که معمولا به پلاستیک های کدر برای عبور نور اضافه میشوند. اضافه کردن ماده افزودنی شفاف کننده یا هسته ساز به آمیزه پلاستیک نیمه بلوری باعث افزایش شفافیت پلاستیک می شود. پلاستیک های دسته اول از نظر عبور نور در علم مهندسی پلیمر آمرف هستند و پلاستیک های دسته دوم بلوری می باشند.به طور کلی ساختمان پلاستیکهای آمرف از نظر چیدمان مولکولی نامنظم است,بخشی از مولکولهایی که بین دو سلول کریستال قرار گرفته اند آمورف هستند,این دو ساختار نقش بسیار مهمی را در تعیین خواص فیزیکی پلاستیکها به عهده دارند.

عوامل هسته ساز ترکیباتی هستند که درجه بلورینگی پلیمر های نیمه بلوری ا کاهش می دهند,مکانیسم این عمل را می توان در عبور ساده تر نور مریی از طریق تشکیل تعداد زیادی میکروکریستال هموژن , هنگامی که رزین مذاب در حال سرد شدن است ایجاد نمود.بنابراین همانطور که عرض شد پلی پروپیلن بوسیله این مواد نه تنها شفاف می گردد بلکه این مواد تاثیر قابل ملاحظه ای بر ارتقاء سایر خواص مکانیکی آن پایداری ابعادی ,خواص مکانیکی مانند HDT و مقاومت به ضربه دارند.

نحوه عملکرد شفاف کننده های پلاستیک :
مبنای عملکرد شفاف کننده های پلاستیک ها بر اساس کنترل بلورینگی پلیمرها در مرحله هسته گذاری میباشد. به این صورت که با اضافه کردن افزودنی های هسته گذار,زمان هسته زایی که اولین مرحله استقرار بلورینگی است کوتاه می شود. اجراء مرحله اول موجب سرعت ایجاد هسته های تشکیل دهنده بلورها می گردد, حضور تعداد بسیار زیاد هسته که همزمان با سرد شدن پلاستیک و کم شدن فعالیت زنجیرها متقارن می گردد, رشد اندک بلورهای ایجاد شده را به دنبال دارد,این روش سال ها است که برای رسیدن به این هدف در صنایع پلاستیک اجرا می شود.

در کرسیتال های ریز کروی( کریستال اسفرولیت ) ساختمان های بلوری از نظر نظم و چیدمان ملکولی از مر کز هسته کریستال به سوی خارج آرایش یافته اند, ملکول های تا خورده و به یکدیگر چسبیده حالت کروی را پدید می آورند, اگر یک عامل هسته ساز به آمیزه یک ماده پلی الفینی نیمه بلوری اضافه شود, این ترکیب موجب کاهش رشد و اندازه ی سلول بلوری آن پلاستیک می شود و خواص اپتیکی و برخی از خواص مکانیکی آن را بهبود می بخشد. هر قدر اندازه سلول های بلوری کوچکتر باشند عبور نور از داخل پلیمر با سهولت بیشتری انجام می شود و از پراکنده شدن جلوگیری به عمل می آید لذا شفاف تر و تمیز تر به نظر می آید.خواص محصولات پلاستیکی مانند پلی اتیلن و پلی پروپیلن بستگی مستقیم به تعداد,اندازه و کیفیت رشد بلورها (اسفرولیت)دارد.

کاربرد های مستربچ ها :
مستربچ های شفاف کننده در صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی بسیار کاربردی هستند. به طور کلی در بسته بندی های مواد غذایی از پلاستیک های نو پتروشیمی استفاده می شود. این مستربچ ها با براق کردن بسته ها کیفیت و خلوص بالای کار را نشان می دهند.

ظروف یکبار مصرف
قطعات تزریقی
قالب گیری بادی
فیلم و ورق
این مواد دارای مزایایی هستند که در ادامه به صورت محتصر معرفی شده اند.

مزایای شفاف کننده های پلاستیک :
کاهش میزان کدری و افزایش شفافیت در قطعه تزریقی
استحکام کششی و مقاومت ضربه
افزایش پایداری ابعادی
کاهش زمان سیکل در فرآیند تزریق
ایجاد سطوح صاف تر

نتیجه گیری :
شفاف کننده های پلاستیک ، برای اضافه کردن ویژگی عبور نور در برخی از پلاستیکها استفاده میشود. برخی از مواد پلاستیکی که به طور ذاتی کدر و برخی شفاف هستند. اما این دو معمولا دارای ویژگی های کاملا متفاوت نسبت به هم تولید میشوند. اما اگر بخواهیم از ویژگی های پلاستیک های کدر در کنار شفافیت آن استفاده کنیم باید از مستربچ های شفاف کننده در پلاستیک ها بکاربگیریم. لذا شفافکننده ها اهمیت زیادی دارند. در این مطلب به برسی این مواد پرداخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد