آشنایی با ساختار ظروف یکبار مصرف

آشنایی با ساختار ظروف یکبار مصرف

شناخت ساختار ظروف یکبار مصرف به دلیل احتمال صدمات جدی به محیط زیست دارای اهمیت بالایی است. لذا تمامی افراد پیش از مصرف این ظروف با ساختار انواع آن آشنایی لازم را داشته باشند. از طرفی برخی از این مواد با دیدن حرارت باعث انتشار مواد سمی در غذاها خواهند شد. از این رو باید با شناخت بهتر مواد اولیه ظروف پلاستیکی یکبارمصرف در استفاده خود نهایت دقت را داشته باشید. در این مطلب به معرفی ساختار این ظروف میپردازیم.

ساختار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف :
به طور معمول ساختار مواد اولیه ظروف یکبارمصرف از انواع پلاستیک میباشد. این مواد در انواع طبیعی و مصنوعی یافت میشوند. همچنین مواد پلاستیکی به دلیل قیمت پایین و امکانات طراحی آن استفاده های گسترده ای در این زمینه دارد. در مطلب معرفی پلاستیک گفته شد که این مواد از پلیمر ها ساخته شدند. در واقع ساختار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف را پلیمر ها تشکیل میدهند.

مهمترین نکته در استفاده از این ظروف:
به دلیل حفظ محیط زیست مهم‌ ترین نکته ‌ای که در مورد تولید انواع ظروف یکبار مصرف باید در نظر داشت، توجه کردن به انواع مواد (گیاهی، پلاستیکی، تجزیه‌پذیر و…) تشکیل‌دهنده آنهاست. جالب است بدانید خطوط تولید همه ظروف یکبار مصرف یکسان است و برای تولید انواع ظروف یکبارمصرف از یک نوع دستگاه‌ تخصصی استفاده می‌شود. تنها چیزی که باعث تفاوت در نوع و ساختار این نوع ظروف می‌شود، مواد اولیه آنها میباشد. همچنین این مورد در مراحل ابتدایی خط تولید وارد دستگاه ها میشود. از طرفی ساختار مواد اولیه ظروف یکبار مصرف ارتباط مستقیم با انواع آن دارد. چرا کهه هر یک از این ظروف دارای ساختاری متفاوتی میباشند. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم داد.

انواع ساختار و مواد اولیه ظروف یکبار مصرف :
همان طور که گفته شد عموماً ساختار و مواد اولیه ظروف یکبار مصرف از پلاستیک ها ساخته میشود. اما با اینحال استفاده از موادی مانند آلومینیوم نیز در مواردی استفاده میشود. در زیر انواع ساختار این ظروف آورده شده است:

ظروف پلاستیکی
ظروف یکبار مصرف با ساختار مواد اولیه گیاهی
ظروف پلاستیکی تخریب پذیر
ظروف آلومینیومی
ظروف یکبار مصرف فومی
در ادامه پر استفاده ترین موارد را با یکدیگر برسی میکنیم.

معرفی ساختار ظروف پلاستیکی :
به طور کلی انواع پلاستیک ها بسیار گسترده هستند. اما تنها چند مورد از آنها مجوز food grade را دارند. به عبارتی تنها چند نوع از پلاستیک ها توانایی استفاده در ظروف یکبار مصرف را دارند. این موارد عبارتند از پلیمر های پروپیلن (PP)، پلی استایرن (PS) و فوم‌های EPS و پلیمر های PET میباشند. البته پلی اتیلن ها کاربرد زیادی در زمینه صنایع غذایی دارد. البته به دلیل ساختار این پلیمر به عنوان ظروف یکبار مصرف کمتر استفاده میشود.

اهمیت استفاده از ساختار پلاستیک در ظروف یکبارمصرف :
متدوال‌ترین و ارزان‌ترین ماده به کار رفته در تهیه ظروف یکبار مصرف، انواع پلاستیک است. به همین دلیل برای معرفی ظروف یکبار مصرف ابتدا به سراغ این ظروف می ‌رویم. این ظروف برای میهمانی ‌ها بسیار مناسب هستند. چرا که به دلیل قیمت مناسب و طرح بندی متنوع به راحتی می‌توان آن‌ها را با رنگ و طرح زمینه‍ای میهمانی هماهنگ کرد. این ظروف عموما برای مراسم رسمی تا مصارف عادی مانند گردش بیرون از منزل و ملاقات‌های خانوادگی و دوستانه مناسب اند. ظروف ساخته شده از پلاستیک راحتند، با کیفیت و به صرفه اند، نسبت به چربی غذاها مقاومند و گاهی می‌توان چندبار از آن‌ها استفاده کرد. این ظروف در رنگ‌ها و انواع و اندازه‌های گوناگون ساخته می‌شوند که به راحتی می‌توان از میان آن‌ها ظروف مورد نیاز را پیدا کرد.

ظروف گیاهی :
در ساختاال ساختار مواد اولیه این ظروف یکبار مصرفی مستقیماً از گیاهان استفاده میشود. مقاومت این ظروف چندان بالا نمیباشد. و اما دارای سرعت تجزیه پذیری بسیار بالای میباشد. برخی از این ظروف حتی دارای تاریخ مصرف هستند. ظروف یکبار مصرف گیاهی از جمله ظروفی هستند که اخیراً مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گرفته‌اند و هم‌اکنون به عنوان اصلی‌ترین انواع ظروف تجزیه پذیر میباشد. دلیل استقبال مشتریان و مصرف‌کنندگان از این نوع ظروف این است که مواد اولیه به کار رفته در این ظروف یکبار مصرف، کاملاً گیاهی هستند و با استفاده از آنها می‌توان سلامت انسان و محیط زیست را حفظ کرد.

ساختار ظروف پلاستیکی تجزیه پذیر :
در ساختار این ظروف پلاستیکی با اینکه از گیاهان استفاده شده ، اما همچنان برای رسیدن به کیفیت مطلوب تغییراتی را اعمال میکنند. معمولا این ظروف به صورت رنگ های کرمی مشاهده میشوند. در ساختار این نوع پلاستیک پلیمر های طبیعی مانند پلیمرهای ساکارز قرار دارد. از این رو طی زمان و ظرایط مشخص به راحتی تجزیه میشود. از این رو برای محیط زیست کاملا بدون خطر است.

یک دیدگاه برای " آشنایی با ساختار ظروف یکبار مصرف " ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد