آشنایی با روش‌های خلاقانه برای حفظ محیط زیست

همه‌ی ما شنیده‌ایم که باید در حفظ محیط زیست کوشا باشیم، یا حتی این شعار را اغلب در روزنامه‌ها، فضای مجازی، کتاب‌ها و… خوانده‌ایم. ولی چند درصد مردم به این جمله اهمیت داده‌اند؟ اگر همه دست در دست هم از محیط زیست حفاظت می‌کردند امروز این تعداد بیشمار پلاستیک و زباله روی زمین نبود. باور داشته باشیم که ما مهمان‌های خوبی برای زمین نبودیم.

حفظ محیط زیست پیرامونمان یک وظیفه عمومی محسوب می‌شود که برای زندگی بهتر خود و نسل‌های دیگر ضروری است.

سالیان مدیدی باید طی شود تا پلاستیک‌ها تجزیه شوند. پلاستیک‌ها پس از تجزیه شدن در طبیعت به صورت غیر مستقیم وارد بدن انسان شده و منجر به بیماری‌های مختلف می‌گردند.

قطع کردن درختان علاوه بر این که محل زندگی حیوانات را از بین می‌برد، موجب ایجاد آلودگی هوا، افزایش سیل، گرم شدن زمین و… نیز می‌شود.

استفاده بیش از حد از مواد غذایی، لباس، اتومبیل، آب، اسباب بازی، وسایل الکترونیکی، گاز و سایر موارد دیگر می‌تواند آسیب شدیدی به محیط زیست وارد کند. در صورتی که بخواهید برای نجات زمین کاری انجام دهید، ابتدا با تغییر دادن عادت‌های زندگی خود می‌توانید گامی در راه حفظ محیط زیست بردارید.

روش‌های حفظ محیط زیست سخت نیستند، حتی بعضی از آن‌ها می‌تواند برای شما و خانواده تان سرگرم کننده و جالب باشد. ممکن است با خود فکر کنید که تغییرات کوچک چه کمکی می‌تواند به محیط زیست کند و تاثیر زیادی نخواهد داشت. ولی به یاد داشته باشید که برای تغییرهای بزرگ باید قدم‌های کوچکی برداشت.

در ادامه روش‌های خلاقانه برای حفظ محیط زیست ارائه می‌شود. با ما همراه باشید.

ساخت گلدان
با کمی خلاقیت و ذوق هنری می‌توانید با قوطی‌های پلاستیکی، لامپ‌های سوخته، بطری‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای گلدان‌های کوچکی بسازید و گیاهانی که دوست دارید را در آن‌ها قرار دهید. حتی می‌توانید در ظروف پلاستیکی و یا هر ظرف بزرگ دورریختنی دیگر با کمی صبر و حوصله درآن‌ها سبزیجات کشت دهید. با کاشتن گل‌های تزیینی در این گلدان‌ها هم به زیبایی خانه یا محل کار خود کمک می‌کنید هم به صورت غیر مستقیم به حفظ محیط زیست کمک خواهید کرد.

ظروف یکبار مصرف
با خرید ظروف یکبار مصرف گیاهی کمک زیادی به حفظ محیط زیست و سلامت خود خواهید کرد. از ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌توانید چندین بار استفاده کنید. حتی می‌توانید آن‌ها را به گلدان‌های کوچکی تبدیل نمایید.

برای بازی کودکان می‌توانید بشقاب‌های یکبار مصرف گیاهی که می‌خواهید دور بریزید را پس از شست و شو به آن‌ها دهید، تا با نقاشی کشیدن روی بشقاب‌ها دیوار کوب‌هایی زیبا برای اتاق خود بسازند.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هزاران سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شوند. همچنین تاثیرات جبران ناپذیری را برای محیط زیست به بار می‌آورند. چه بسا بهتر است با جایگزین کردن ظروف یکبار مصرف گیاهی قدمی در راستای حفظ محیط زیست بردارید.

ساخت وسایل تزیینی و کاربردی
معمولا امروزه در رسانه‌ها و فضای مجازی روش‌های خلاقانه‌ی زیادی برای حفظ محیط زیست وجود دارد. با دیدن کلیپ‌های آموزشی می‌توانید به جای خرید وسایل جدید با لوازم قدیمی یا دورریختنی وسایل جدیدی بسازید. مثلا با زباله‌های فلزی، پلاستیکی، شیشه‌ای و… باکس یا جعبه درست کنید و وسایل کوچک خود را در آن نگهداری کنید. با تزیین قوطی‌های فلزی می‌توانید لوازم آرایشی، لوازم تحریر و… خود را در آنها قرار دهید. با به کار گرفتن کمی خلاقیت و ابتکار عمل می‌توانید وسایل تزیینی جذابی را بسازید.

استفاده مجدد از کاغذهای باطله
در صورتی که بخواهید کمی در اتاق خود خلاقیت به کار ببرید می‌توانید کاغذهای باطله‌ی خود را با رنگ کردن یا مچاله کردن به یک کاغذ دیواری زیبا تبدیل کنید و قسمتی از دیوار اتاق خود را بپوشانید.

تزیین بطری‌های شیشه‌ای
خاک‌ یا شن‌های رنگی یا هر وسیله دیگری موارد خوبی برای تزیین بطری‌های شیشه‌ای هستند. گاهی با پر کردن بطری‌های شیشه‌ای از صدف یا شن‌های رنگی و قرار دادن گل‌های مصنوعی در آنها می‌توانید گلدان جذابی بسازید. حتی می‌توانید با رنگ کردن شیشه‌ها و تزیین آنها جاشمعی‌های کوچک و بزرگ خلاقانه‌ای بسازید و آن‌ها را روی طاقچه شومینه یا شلف اتاق خود قرار دهید. همچنین می‌توانید آنها را به دوستان خود هدیه دهید.

گلخانه‌ای با لوله‎‌های پلاستیکی
در صورتی که خانه‌ی شما حیاط دارد می‌توانید لوله‌های پلاستیکی دور ریختنی را بریده و به دیوار حیاط نصب کنید. البته می‌توانید آنها را رنگ کنید تا جذاب دیده شوند. درون لوله‌ها را با خاک پر کنید و گیاهان تزیینی در آنها قرار دهید. با همین کار ساده شما می‌توانید قدمی در راه حفظ محیط زیست بردارید. امروزه ساخت گلخانه‌های عمودی طرفداران بسیاری دارد و بسیار رواج یافته است. با این روش خلاقانه در فضاهای کم، گیاهان کوچک زیبایی داشته باشید و از آنها لذت ببرید.

لاستیک‌های فرسوده
تاکنون در محیط زیست حتما لاستیک‌های فرسوده زیادی را مشاهده نموده‌اید. با روش خلاقانه‌ای می‌توانید تایرهای فرسوده را رنگ آمیزی کرده و آنها را به باغچه‌های کوچک تبدیل کنید. حتی با نصف کردن آن‌ها گلدان‌های کوچکی بسازید و به دیوار بالکن یا حیاط نصب کنید.

بازسازی وسایل قدیمی
از زاویه‌ی دیگری به وسایل قدیمی نگاه کنید. قبل از این که آنها را دور بریزید و به فروشگاه بروید و به جای آن وسایل جدید خریداری کنید، کمی فکر کنید و با یک روش خلاقانه دوباره از آن‌ها استفاده نمایید. مثلا با کمی رنگ آمیزی یا تعمیر کردن آنها می‌توانید وسایل جدیدی داشته باشید.

ساختن اسباب بازی‌های جدید یا وسایل تزیینی دست ساز می‌تواند سرگرمی جالبی برای شما و فرزندانتان باشد. همچنین دیگر وسایل و زباله‌های بازیافتی را راهی طبیعت نمی‌کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد