آشنایی با تفاوت پلاستیک های PET و HDPE

آشنایی با تفاوت پلاستیک های PET و HDPE

پیش از شرح تفاوت های بطری پت PET و پلاستیک پلی اتیلن سنگین HDPE باید در خصوص نوع این مواد اطلاع داشته باشید. به طور کلی دو پلاستیک PET و HDPE هر دو از انواع پلاستیک ترموپلاست میباشد. همچنین این دو ماده هر دو از نوع اتیلن ها هستند. بله همین دلیل تشابه و خصوصیات مشترک بسیاری در بین پلاستیک های پت و پلی اتیلن سنگین وجود دارد. اما در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت بطری های PET و HDPE بپردازیم.

معرفی تفاوت بطری های پت PET و HDPE :
بطری های پت یا همان پلاستیک PET از پلیمر هایی با همین نام تهیه میشوند. این ماده یکی از مواد زیر مجموعه پلاستیک های پلی اتیلن ها میباشد. از طرفی عبارت دیگر پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE) گرفته شده از کلمات PolyEthylene Terephethalate می باشد و در دسته بندی پلیمرها با زنجیره طولانی و وابسته به خانواده ی پلی استر ها قرار می گیرد. به عبارت دیگر PET پلی استر است که دارای نام شیمیایی پلی اتیلن ترفتالات میباشد. PET یک رزین پلاستیکی و متداول ترین ماده پلاستیکی است. هزاران کالای مصرفی ، نوشیدنی و مواد غذایی در این مواد تحویل و بسته بندی می شوند.

معرفی بطری های پلی اتیلن سنگین HDPE :
بطری های پلاستیکی پلی اتیلن سنگین یا همان HDPE از مونومر های اتیلن و پلیمر های پلی اتیلن ساخته میشوند. در واقع این پلاستیک یکی از گرید های پلاستیکهای PE میباشد. که تفاوت پلی اتیلن سنگین و پت بیشتر در ساختار و اتصالات آنها میباشد. به عبارت دیگر پلی اتیلن سنگین (HDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تشکیل شده است. پلی اتیلن HDPE)) که با نام‌های آلکاتن و پلی‌تین نیز شناخته می‌‌شود، با نسبت مقاومت به چگالی بالا برای ساخت ظروف پلاستیکی همچون بطری‌های آب و نوشابه، لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی،‌ ژئوممبرانس‌ها و الوارهای پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه به استفاده از HDPE در بازیافت پذیری آن میباشد. با این حال بعد از بازیافت ساختار آن نسبتاً تغییر میکند. اما همچنان خارج از تفاوت پلاستیک پت PET و پلی اتیلن سنگین HDPE این ماده‌ همانند بطری های پت قابل بازیافت هستند. از این رو می‌توان آن را بارها و بارها در پروسه‌های تزریق مورد استفاده قرار داد. این نوع از رزین با کد شناسایی ۲ شماره‌گذاری شده است. که در برخی از بطری های پلاستیک آن را میتتوان مشاهده کرد.

تفاوت های پت PET و پلی اتیلن سنگین HDPE :
همان طور که گفته شد پلیمر های پت یکی از مواد غیر سمی قابل استفاده برای نگهداری مواد غذایی میباشد. از این رو استفاده از این ماده در ظروف و بطری های پلاستیک کاربرد بسیاری دارد. پت (pet) یک پلیمر ترموپلاستیک از خانواده پلی استرها ست ،نرم ودارای شفافیت ،غیرسمی وبی ضرر برای انسان می باشد.رزین های پلی استر بسیار انعطاف پذیر،بی رنگ و کریستالی است ومی تواند نیمه سخت ،سخت و سفت باشد.

تفاوت های ساختاری بین PET و PE :
تفاوت اصلی دو پلاستیک پت و HDPE در ساختار آن میباشد. در واقع رزین های پلی استر ساختار پلیمر های PET را تشکیل میدهنند. این مواد به دلیل ترکیب عالی وخواصی مانند مکانیکی ،حرارتی،شیمیایی ، پت ها را قابل بازیافت کرده است.به عبارت دیگر این مواد بازیافت پذیر میباشد. یکی از تفاوت های اصلی بطری های پت PET و پلی اتیلن سنگین HDPE در طبقه بندی پلاستیک آن ها میباشد. پت ها در کد ۱ قرار میگیرند. این مواد پس از بازیافت به الیاف، قطعات خودرو، پارچه ، فرش، بشکه های پلاستیکی، کیسه های پلاستیکی و…تبدیل می شود.

تشابه پت و پلی اتیلن سنگین :
خارج از تفاوت های پت PET و پلی اتیلن سنگین HDPE ، این دو پلاستیک دارای ویژگی های برابری نیز است. پت وپلی اتیلن هردو قابل بازیافت هستند پت شفاف تر از پلی اتیلن است از پلی اتیلن برای بسته بندی مواد بهداشتی وآرایشی استفاده میشود پلی اتیلن از کربن وهیدروژن ساخته شده و در برابر رطوبت وموادشیمیایی مقاوم است بسیار بادوام است و می تواند چندین بار بازیافت شود،پلی اتیلن سبک ودارای استحکام بالایی است .

نتیجه گیری :
این دو پلاستیک هر دو از دسته اتیلن ها میباشند. همچنین هر دو جزء مواد ترموپلاست هستند. از این رو میتوان با حرارت مناسب و فشار نسبتاً کم قالب گیری این مواد را با سهولت بالا انجام داد. اما با این حال تفاوت دو پلاستیک پت PET و پلاستیک پلی اتیلن سنگین HDPE به دلیل ساختار آن بسیار زیاد است. از طرفی هم کاربرد این دو تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد