آشنایی با تفاوت های پلاستیک PLA و ABS

آشنایی با تفاوت های پلاستیک PLA و ABS

با وجود برخی از ویژگی های مشترک ، تفاوت ها و تشابه ها بین پلاستیک های ABS و PLA بسیار زیاد است. به طور کلی برای رسیدن به یک محصول مناسب در هر صنعتی از پلاستیک هایی با ویژگی های مناسب استفاده میشود. از یکطرف پلاستیک های ABS با پایه نفتی تهیه میشوند. از طرف دیگر هم پلاستیک های PLA از مواد گیاهی برای ساخت آن استفاده شده است. به این معناست که پلاستیک های PLA نوعی پلاستیک زیست تخریب پذیر هستند. در این مطلب قصد معرفی این دو پلاستیک و تفاوت های آن ها را داریم.

معرفی پلاستیک ABS :
برای معرفی پلاستیک ABS باید گفت که یکی از مهم‌ ترین و پرکاربرد ترین ترپلیمرهای تجاری ABS است. این پلیمر که به صورت تجاری تولید می‌شود. نام کامل آن اکریلونیتریل بوتادین استایرن است که پلیمری گران قیمت و آمورف مات به‌شمار می‌رود. این پلیمر در صنعت خودروسازی، تولد لوازم الکتریکی و ساخت بدنه لوازم خانگی از جمله جاروبرقی، تلفن، چای‌ساز و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجزای پلاستیک ABS :
از طرفی پلاستیک ABS از سه جزء آکریلو نیتریل و بوتادی ان و استایرن تشکیل شده است. نکته جالب استفاده از این پلاستیک در میزان استفاده از این سه جزء میباشد. به صورت که می‌توان کاربری آن را با تغییر میزان درصد هر یک از این منومرها تغییر داد.

معرفی پلاستیک PLA :
به طور کلی پلاستیک PLA یکی از پاک ترین موادی پلاستیکی تولید شده با پایه های گیاهی میباشد. این ماده بعد از تجزیه به مواد کاملا بی خطر برای بدن تبدیل میشود. تا حدی که از درجات خاصی از مواد پلاستیکی PLA در تولید بخیه های پزشکی برای موارد جراحی مورد استفاده قرار میگیرد. این پلاستیک بعد از مدت زمان مشخص تبدیل به مواد کاملا بی خطر داخل بدن میشود. از این میتوان گفت پلاستیک PLA بیخطر ترین مواد پلاستیکی زیست تجریب پذیر با قابلیت های پلاستیکهای ترموپلاستیک میباشد.

تشابه پلاستیک PLA و ABS :
به طور کلی تشابه پلاستیک PLA و ABS به دلیل نوع آنها است. به طور کلی این دو از متداول ترین مواد در پرینت های سه بعدی و مصارف مشابه دیگر با تکنولوژی FDM هستند. از طرفی هم هر دوی این پلاستیک ها یکی از انواع ترموپلاستیک میباشند. به این معناست که در مقابل دمای معینی گرم شده به یک حالت پذیری بالایی پیدا میکنند. و همچنین در هنگام خنک شدن ، حالت جامد به خود می گیرند. در پروسه ی پرینت سه بعدی FDM هردو ابتدا ذوب می شوند، بعد توسط یک نازل به روی سطح تزریق می شوند تا لایه هایی را بسازند که قطعه ی نهایی را تشکیل می دهند.

تفاوت پلاستیک های PLA و ABS :
به طور کلی میتوان تفاوت های این دو پلاستیک را به صورت زیر دانست :

تفاوت در ساختار PLA و ABS
مقاومت فیزیکی
مقاومت حرارتی
تخریب پذیری
در ادامه توضیحاتی برای فهم بهتر از این موارد داده میشود.

تفاوت در ساختار پلاستیک های PLA و ABS :
به طور کلی مهمترین تفاوت در انواع پلاستیک ها مانند PLA و ABS در نوع ساختار آنهاست.

ساختار پلاستیک ABS :
ساختار ABS بر اساس ساختار یک ترموپلاستیک ایجاد شده است. در خصوص تزریق پلاستیک این ساختار برای محصولاتی مثل لگو، وسایل خانگی الکترونیکی و سپرهای خودروها استفاده می شود.

ساختار پلاستیک PLA :
از طرفی هم متریال PLA یک ترموپلاستیک زیست تخریب پذیر است که از منابع تجدیدپذیر مانند نشاسته ی ذرت و نیشکر بدست می آید. این ماده از پراستفاده ترین بیوپلاستیک ها است که برای محصولات متنوعی از لیوان های پلاستیکی گرفته تا ایمپلنت های پزشکی استفاده می شود.

تفاوت در مقاومت در پلاستیک های پی ال ای و ای بی اس :
با توجه به مقاومت کششی نزدیک به هم، هر دوی پلاستیک های ABS و PLA برای کاربردهای نمونه سازی مناسب می باشند. همچنین پلاستیک ABS به دلیل قابلیت شکل پذیری بیشتر به پلاستیک PLA در صنعت تزریق پلاستیک برای سهولت و سرعت در انجام قالب گیری استفاده بیشتری دارد. از طرفی هم ABS به دلیل مقاومتت کششی و فشاری بالاتر در برابر ضربه سخت تر است. پلاستیک ABS برای محصول نهایی و کاربردی بهتر است درحالی که PLA برای نمونه سازی های سریعی که در آنها فرم دقیق از کاربرد مهمتر بوده استفاده می شود. چرا که قلب گیری آن در دمای کمتر صورت میگیرد. و همچنین در پرینتر های سه بعدی برای ایجاد قطعات دقیقتر زمان کمتری را برای تهیه از سازندگان میگیرد.

تجزیه پذیری :
پلاستیک های PLA از مواد زیست تخریب پذیر ساخته شده اند. از این رو در زمان مشخص و در شرایط خاص این پلاستیک ها به طور کامل تجزیه میشوند. پسماند ایجاد شده از این پلاستیک ها کاملا بدون خطر بوده و برای محیط زیست و انسان مشکلی ایجاد نمیکند. این در حالی است که پلاستیک های ABS تخریب پذیر نیستند. اما از طرفی قابل بازیافت بوده و میتوان آن ها را برای استفاده دوباره از محیط زیست دور نگهداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد