آشنایی با تفاوت لاستیک و پلاستیک

آشنایی با تفاوت لاستیک و پلاستیک

تفاوت لاستیک و پلاستیک در ساختار آن ها میباشد. به طور کلی لاستیک ها از پلیمر های دسته ترموست تهیه میشوند. این در حالی است که اکثر پلاستیک ها ترموپلاست هستند. ترموست ها معمولاً مقاومت حرارتی بالایی دارند. البته مقاومت شیمیایی لاستیک ها نسبت به مواد پلاستیکی پایینتر است. از طرفی در ترموپلاست ها حرارت باعث خاصیت انعطاف پذیری میشود. از طرفی هم با کاهش دما بدون تغییر شیمیایی به حالت فیزیکی خود بر میگردند. این مورد در تولید پلاستیکها اهمیت بسیاری داشته است. از این رو قالب گیری و ساخت پلاستیک نسبت به لاستیکها بهتر صورت میگیرد.

معرفی تفاوت لاستیک و پلاستیک :
برای فهم بهتر تفاوت های لاستیک و پلاستیک باید ابتدا به معرفی هر یک از آن ها بپردازیم. در ادامه به معرفی لاستیک خواهیم پرداخت.

لاستیک چیست :
لاستیک ها ماده ای مصنوعی هستند که خاصیت کشسانی بالایی دارند. یکی از خصوصیات اصلی لاستیک نسبت به پلاستیک نیز خاصیت کشسانی آن است. به عیبارت دیگر لاستیک به عنوان ماده ای که دارای خاصیت کشسانی (الاستیک) است تعرفی میشود. خاصیت کشسانی این ماده در کاربرد آن بسیار اهمیت دارد. این خاصیت قادر به افزایش طول ماده تا ۶۰ برابر طول اولیه خوداست. لاستیک طبیعی در موقع کش آمدن حرارت ار از دست می دهد و در زمان برگشت حرارت را جذب می کند.

تفاوت ساختار لاستیک و پلاستیک
ساختار لاستیک را ماده ای به نام پلیمر تشکیل میدهد. خارج از تفاوت های بسیار در بین لاستیک و پلاستیک ، هر دو از پلیمر یا بزرگ مولکول تهیه میشوند. اما این ماده از طریق که خاصیت ارتجاعی بسیار به همراه ازدیاد طول و انقباض بالا دارد و واژه پلیمر برای مشخص کردن لاستیک در حالت خام و یا حالت غیر مرکب به کار برده میشود. مهمترین مزایای لاستیک ها را نوع مصنوعی آن تشکیل میدهد. به طور کلی با کم و زیاد کردن ترکیبات لاستیک های مصنوعی می توان به خواص دلخواه در کنار هزینه مناسب دسترسی پیدا کرد.

این در حالی است که ساختار پلاستیک چندان خاصیت کششی به ماده نخواهد داد. این بدان معناست که در دمای مناسب و با اعمال فشار مشخص جسم خواهد شکست.

پلاستیک چیست :
به طور کلی پلاستیک به مواد مصنوعی یا نیمه مصنوعی گفته میشود که از فرایند بسپارش پلیمر های خواص تولید میشوند. این مواد عموما ترموپلاست هستند. اگر چه مواد لاستیکی نیزنوعی پلاستیک ترموست میباشند، اما همچنان با این مواد تفاوت زیادی دارند. پلاستیک‌ها دسته‌ای از بسپارهای افزایشی یا تراکمی هستند. پلاستیک جزو صورت طبیعی یافت نمی‌شود. پلاستیک‌ها را می‌توان به شکل‌های مختلف درآورد. اصولاً یکی از ویژگی‌های پلاستیک‌ها شکل‌پذیری خوب آن‌هاست. پلاستیک‌ها را می‌توان تحت فرایندهای گرمایی و مکانیکی به شکل‌های دیگرسان درآورد.

تفاوت خواص پلاستیک و لاستیک :
پلاستیک ها موادی عموماً مصنوعی هستند. این مواد با استفاده از پلیمر ها تهیه میشوند. خود این پلیمر ها به اجزای ریزتر به نام مونومر ها تهیه میگردند. پلیمر ها دارای پایه های گیاهی و مصنوعی هستند. تمامی پلیمر های مصنوعی غیرقابل تجزیه میباشند. به طور کلی تفاوت اصلی بین لاستیک و پلاستیک در بازیافت پذیری آن ها میباشد. لاستیک ها عموماً ترموست میباشند.این مواد غیر قابل بازیافت هستند. این در حالی است که بسیاری از پلاستیک ها قابل بازیافت هستند.

تفاوت های لاستیک و پلاستیک :
بیشترین تفاوت های لاستیک و پلاستیک به دلیل ساختار شیمیایی و نوع اتصالات این دو میباشد. به دلیل ویژگی های شیمیایی این مواد ، خواص فیزیکی بسیار متفاوتی نیز دارند. به طور کلی تفاوت اصلی لاستیک و پلاستیک در خاصیت کشسانی بالای لاستیک و خاصیت فرم پذیری مناسب پلاستیک ها میباشد. به دلیل این خاصیت فیزیکیکاربرد های این دو ماده کاملا با یکدیگر متفاوت است. همچنین به دلیل خواص فیزیکی و ثبات بالا در مقابل تجزیه و برخی از واکنش های شیمیایی ، هر دو این مواد غیر قابل تجزیه میباشند. از طرفی هم تنها پلاستیک های ترموپلاست قابلیت بازیافت نیز دارند. که در نتیجه تولید لاستیک ها به دلیل کاهش آلودگی های محیطی محدود به موارد خاصی است.

نتیجه گیری :
لاستیک ها همانند پلاستیک ها از فرآیند بسپارش موادی به نام پلیمر تهیه میشوند. پلیمر ها بعد از مونومر ریزترین مواد تشکیل دهنده این دو ماده هستند. تفاوت های اصلی لاستیک و پلاستیک به خاصیت ارتجاعی و خاصیت کشسانی این دو مورد برمیگردد. که به دلیل اهمیت بازیافت امروزه لاستیک ها کاربرد های محدودی دارند. در این مقاله به معرفی و برسی تفاوت های بین این دو ماده پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد