آشنایی با تاریخچه تولید نایلون

تاریخچه نایلون از ابتدا :
نایلون نوعی بسپار (پلیمر) ترکیبی و پلی آمید می‌باشد که اویلین بار در نهم اسفند ۱۳۱۳ یا ۲۸ فوریه ۱۳۹۵ توسط والاس کارترز در مرکز پژوهش دوپونت تولید شد.نایلون یکی از پر کاربرد ترین پلیمر هاست نایلون نوعی. از گرما نرم است که از مواد نرم تولید شده است. اولین کاربردهای بازرگانی از نایلون در ساخت برس مسواک در سال ۱۹۳۸ و نیز جوراب زنانه در سال ۱۹۴۰ بود نایلون ۶ و نایلون ۶۶ مهم‌ترین پلی‌آمید اند که د صنعت به صورت لیف به کار برده می‌شوند.
نایلون اولین پلیمر ترکیبی است که در تجارت پیروز است. در جنگ جهانی دوم ابریشم کیمیا شده بود. بنابراین نایلون ساخته شد تا به جای ابریشم مورد استفاده قرار گیرد نایلون در آن زمان در ساخت بعضی وسایل نظامی مانند چتر نجات ، جلیقه توپ خانه ضد هوایی و تایرهای بسیاری از انواع خودروهای نظامی به کار برده می‌شد. غیر از نایلون ۶ و ۶۶ که در نساجی به شکل لیف مورد استفاده قرار می‌گیرند، نایلون دیگر نیز تولید شده‌اند که اکثراً در مراحل اولیه تولید خود هستند و بعضی هم به علت گرانی مواد اولیه در سطح تجاری تولید نمی‌شوند.

نایلون اولین الیاف مصنوعی بود که به دست انسان ساخته می شود نایلون پلیمری است که توسط والاس کاروترز متخصص شیمی آلی کمپانی دوپونت درسال ۱۹۳۵ یکی از بزرگترین تولید کننده های مواد شیمیایی درآمریکا وجهان است. وی روی این پروژهکارکرد تادرنهایت موفق شد درسال ۱۹۳۸ اولین محصول نایلونی که مسواک باالیاف نایلون بود،تولید کند بعداز تولید مسواک معروفترین محصول نایلونی که همان جوراب نایلونی زنانه بود به وجود آمد پس از این کشف بزرگ بسیاری دانشمندان درپی بدست آوردن محصولات جدید وکشف راز نایلون بودن و در این راستا آزمایش های گوناگونی انجام می دادند.
روزی هنگامی یکی از این آزمایش ها ناگها ن ماده ای تهیه شد که مانند شکلات کش می آمد وقتی که سرد شد متوجه شدند که بهتر وبیشتر کش م آید وهمین اتفاق باعث شد که شیمی دانان به این فکر بیافتند که از این ماده الیافی برای پوشاک استفاده کنند ودرراستای این هدف بعداز چندین سال مکار مستمر به الیاف جدیدی به نام نایلون دست پیداکردند.
یکی ازشعارهایی که برای تبلیغ نایلون از آن استفاده می کردندآن رامستحکم تراز فولاد ولطیف مثل تارعنکبوت تعبیر می کردند.امروز نایلون درصنایع متنوعی مثل لاستیک ماشین چترنجات ،چادر طناب و… استفاده می شود.
هنگامی که به عقب بر میگردیم متوجه می شویم که یکی از عواملی که باعث شد به فکر درست کردن الیاف جدیدی بیافتند بالابودن قیمت بالای ابریشم آسیایی بود که اکثر از ژاپن وارد می شد.یکی ازبزرگترین مشتریان ابریشم ژاپن ارتش آمریکایی هابودند وبه دلیل باا بودن قیمت ابریشم دست یافتن به نایلون برای آن ها موفقیت ودستاورد مهمی بود که درطول جنگ جهانی دوم نایلون جایگزین ابریشم آسیایی شد واین ظربه ی مهلکی برای بازار ابریشم ژاپن بود.

نایلون وعناصر آن
نایلون از ۴عنصر کربن ،هیدروژن ،نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده است.
همه این عناصردرطبیعت پیدامی شود کربن رااز ذغال سنگ ،نیتروژن اکسیژن رااز هوا وهیدروژن راهم از آب میگیرنداما امروز منابع پیداکردن این عناصر تغییر کرده وعناصر فوق رااز گاز طبیعی ،نفت خام ،چوب ذرت وپوسته جو تهیه میشود.
برای تولید نایلون دومولکول راباهم پیوند میزنند تامولکل درشتی حاصل شود پیوند این دومولکول ماده ای به اسم نمک نایلون بدست می آید این نمک رادردیگ های بخار تادرجه های بالا حرارت می دهند ودرنهایت ازاین مولکول ها زنجیره ای به وجود می آید که بسپار نامیده می شود.
بسپار چون حرارت بسیاربالا دیده است به صورت مایع بسیار غلیظی در آمده این مایع رااز صفحه های مشبکی که سوراخ های فراوان وبسیارریزی دارد می گذارندمایع پس از عبور به صورت الیاف خارج وپس ازسرد شدن سفت می گردد باتابیدن چند رشته از آن ها یک نخ نایلون پدید می آیدپس از اتمام این مراحل نخ نایلون وآن قدر می کشند تاطولش وسه یا چهار برابر طولی که هم اکنون دارد برسد بدین صورت نخ محکم وکش داری به نام نایلون فرام میشود.
کاربرد های نایلون درتهیه الیاف پارچه وصنایع نساجی بوده وتهیه قطعات صنعتی نیز کاربرد دارد.
به دلیل بالا بودن قدرت مکانیکی نایلون درصنایع از آن استفاده می شود.-نقطه ذوب بالایی داذرند چون دربین زنجیرهای پلیمر پوند هیدروژنی ایجاد شده است این پلیمرها درحلال ها حل می شوند اما قابل انحلال در اسید فرمیک وپلی آمید هاهستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد