آشنایی با انواع پلاستیک و ویژگی های آنها

آشنایی با انواع پلاستیک و ویژگی های آنها

پیش از آن که به معرفی انواع پلاستیک و آنکه این ماده شیمیایی چیست باید گفت که پلاستیک ها به خصوص پلاستیک های سخت در ساخت محصولات صنعتی بسیار کاربرد دارد. پلاستیکها به علت فرم پذیری بالا استحکام قابل قبول ، مقاومت دربرابر اختلاف حرارتی و… کاربرد بسیاری در زمینه های گوناگون دیگر دارد. انواع پلاستیکها از نظر انعطاف پذیری به دو دسته اصلی تقسیم میشوند که عبارت اند از ترموست یا همان پلاستیک سخت و ترموپلاست یا همان پلاستیک نرم میباشد. در ادامه به معرفی ترموست ها خواهیم پرداخت.

ترموست یا پلاستیک سخت چیست :
به پلیمرهایی گفته می‌شود که در اثر اعمال گرما پیوند های عرضی با واکنش‌های شیمیایی نوعی از پلاستیک تبدیل میشوند. در نتیجه وزن مولکولی متوسط آنها بالا رفته و به حالت یکپارچه صلب درمی‌آیند. معمولا این رزبنهای مایع پس از ترکیب با هاردنر یا خشک کن و یا عامل تسریع کننده واکنش شروع به واکنش غیرقابل برگشت کرده و سخت میگردند. از این نوع رزینها میتوان به رزین پلی استر، وینیل استر ، اپوکسی و … نام برد. به طور کلی منظور از ترموست ها یا همان پلاستیک های سخت پلاستیکهایی که برای اولین بار در اثر حرارت شکل پودری آنها به قطعه ای یک پارچه تبدیل می شود. اما این قطعه دیگر هرگز توسط حرارت ذوب نخواهد شد؛ که میتوان به ملامین، باکالیت اشاره کرد. در ادامه انواع ترموستت ها یا همان پلاستیک های سخت را برای شما معرفی میکنیم.

انواع ترموست ها :
به طور کلی ترموست ها یا همان پلاستیک های سخت به دو دسته تقسیم میشوند که شامل پلی اورتان و پلاستیک های فوران میباشند.

معرفی پلی اورتان :
این پلیمرها در فرمهای مختلف نظیر فوم های انعطاف پذیر و سخت،الاستومرها و رزبنهای مایع استفاده می شوند. پلی اورتان ها در برابر اسیدها و بازهای قوی و حلال های آلی دارای مقاومت خوردگی پایین هستندو فوم های انعطاف پذیر عمدتاً برای کاربردهای خانگی (نظیر بسته بندی) استفاده می شوند، در حالیکه فوم های سخت به عنوان مواد عایق حرارتی برای انتقال سیالات کرایوژنیک و محصولات غذایی سرد بکار گرفته می شود.

معرفی پلاستیک های فوران :
این پلاستیک ها از فنولیگ گران تر هستند، اما استحکام کششی بالاتری دارند. بعضی مواد در این دسته دارای مقاومت قلیایی بیشتر هستند. مقاومت حرارتی این پلی استرها حدود ۰C80 میباشد که مقدار قابل توجهی است.

ترموپلاست یا پلاستیک نرم چیست :
ترموپلاست هال یا همان پلاستیک نرم نوعی از پلاستیکها میباشد. که هنگام گرما دیدن نرم و پس از سرد شدن سفت می‌شود. این مواد را می‌توان در این فرایند بارها تکرار کرد بدون آن‌که تغییر چشمگیری در خواص آن ایجاد شود. به طور کلی گرمانرم یک ماده بسپاری پلاستیکی است که در یک دمای خاص و مشخص، شکل‌پذیر و منعطف می‌شود و پس از سرد شدن، جامد می‌شود. بسپارهای گرمانرم با افزایش دما، بدون تغییر شیمیایی ذوب می‌شوند. این پلیمرها را می‌توان به دفعات ذوب و دوباره جامد نمود. گرمانرم‌ها غالباً دارای جرم مولکولی بالایی هستند. زنجیره‌های بسپاری با نیروهای بین مولکولی به یکدیگر متصل می‌شوند، که با افزایش دما به سرعت ضعیف شده و یک مایع چسبناک تولید می‌کنند. در این حالت، به منظور تولید قطعات با روش‌های مختلف پردازش بسپار، گرمانرم تغییر شکل داده می‌شود.

به طور کلی ترموپلاست ها نوعی پلاستیکی هستند که توسط حرارت به مایع تبدیل می شوند، پس از شکل گیری و حذف گرما شکل نهایی خود را می یابند و هر چند بار که بخواهیم می توانیم آن را بارها ذوب کرده و تغییر فرم داد. این نوع پلاستیک انواع بسیار زیادی دارد. البته بیشتر کاربرد آن در مصارف صنعتی میباشد. این کابرد ها عبارت اند از ساخت لوله های فاظلاب ، انواع چسب های مختبف ، مصارف گوناگون ساختمانی و … است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد