آشنایی با انواع ظروف یکبار مصرف

آشنایی با انواع ظروف یکبار مصرف

تنوع در انواع ظروف یکبار مصرف بسیار بالا میباشد. برای تولید این ظروف از انواع پلاستیک استفاده میشود. بیشترین مصارف در صنعت ساخت پلاستیک ، تولید ظروف یکبار مصرف است. همچنین به دلیل تولید فراوان و عدم رعایت افراد یکی آلودگی های بزرگ محیط زیست نیز همین ظروف میباشند. این ظروف با استفاده از روش های مختلف با مواد متفاوت ساخته میشود. برخی از آن ها مقاوت نسبتا مناسب یبه حرارت دارند. برخی دیگر به با پایه مواد گیاهی ساخته شده و برای محیط زیست بی زیان میباشند. برای درک بهتر پیش از شروع موضوع به معرفی آن خواهیم پرداخت.

معرفی ظروف یکبار مصرف :
به طور کلی ظروف یک بار مصرف به ظرفی گفته میشود برای نگهداری موقت برخی از موضوعات استفاده میشود. این ظروف معمولا در صنایع غذایی کاربرد دارند. البته در مصارف دیگر مانند بسته بندی برخی از کاها کاربرد دارند. ظروف یکبار مصرف معمولا از کاغذ، پلاستیک یا مقوا ساخته میشوند. این ظروف به شکل‌های لیوان، بطری، بشقاب و … تهیه میشوند. اغلب استفاده از ظروف یک بار مصرفی از مشتقات نفتی تهیه شده اند. البته اخیرا با توجه به آلودگی های زیست محیطی ظروف یکبار مصرف از مواد گیاهی (سلولوزی) جایگزین شده است. از نظر ساختار شیمیایی ظروف یکبار مصرف دارای انواع بسیاری میباشد. هر یک از انواع این ظروف خصوصیات ویژه ای دارند که آن ها را برای کاربرد خاصی مناسب کرده است. برای درک بهتر توضیحات بیشتری در این رابطه داده میشود.

انواع ظروف یکبار مصرف :
همان طور که گفته شد ، ظروف یکبار مصرف دارای انواع بسیاری میباشد. این ظروف هم با پلیمر های گیاهی یا سلولوزی و هم با پلیمر های مصنوعی بر اثر فرایند بسپارش ایجاد میشوند. پلاستیک های سلولوزی دارای طول عمر به خصوصی هستند و با قرارگیری در نور خورشید و فضای باز طی مدت زمان مشخصی تجزیه میشوند. اما نوع دیگر آن تجزیه پذیر نبوده و باید به چرخه بازیافت برگردد. لذا یکی از موارد با اهمیت در تولید این موارد، توجه به بازیافت ظروف یکبار مصرف میباشند. به طور کلی انواع ظروف یکبار مصرف شامل موارد زیر است :

ظرف یکبار مصرف پلی پروپیلن ( ظروف PP )
ظرف یکبار مصرف پلی استایرن (ظروف ps )
ظروف یکبار مصرف LDPE
ظرف یکبار مصرف HDPE
بطری های PET
ظروف یکبار مصرف گیاهی
ظروف یکبار مصرف کاغذی
ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

ظرف یکبار مصرف پلی پروپیلن ( ظروف PP ) :
پلاستیک پروپیلن یکی از مهم ترین جنس پلاستیک است که کاربرد گسترده ای در صنعت دارد و در قسمت طراحی محصولات و بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. پروپیلن از خانواده پلاستیک های ترموپلاست می باشد. همچنین از نوع گرمانرم است، گرمانرم به این معنی می باشد که در صورت گرفتن گرما، نرم می شود اما این پلاستیک به طور طبیعی می تواند دمای صد و ده درجه سانتی گراد را تحمل می کند. برخی از ویژی های آن عبارت اند از :

قیمت پایین
ترکیب شدن با فلز و شیشه
قالب گیری راحت
غیر سمی
مواد اولیه در دسترس
بازیافت پذیر
رنگ پذیری بالا

ظرف یکبار مصرف پلی استایرن (ظروف ps ) :
پلی استایرن از مونومر استایرن تولید میشود. این مونومر جزو فراورده های نفتی است. جنس آن مانند اسفنج می باشد و حالت نرم دارد. از زمانی که استفاده از ظروف یکبار مصرف با توجه به نیاز مردم رواج یافت و پای ظروف پلی استایرن به بازار باز شد با توجه به ویژگی هایش بسیار مورد استقبال قرار گرفت زیرا حالت انعطاف پذیری بالایی دارد و برای نگه داری غذا بسیار مناسب است. به عبارت دیگر پلی‌ استایرن یک پلیمر مصنوعی معطر از مونومر استایرن (یک ماده پتروشیمی) می‌باشد که بیشترین کاربرد آن ساخت فنجان، بشقاب، کاسه، ظروف غذای بیرون بر و غیره مورد استفاده قرار می­گیرد.

این ماده وزن سبکی دارد و ۹۵% آن را هوا تشکیل داده است. که یکی از مهمترین ویژگی های ظروف یکبار مصرف پلی استایرن می‌باشد. در حقیقت در گذشته نه چندان دور، لیوان‌هایی‌ از جنس پلی‌استایرن بهترین روش برای نوشیدن مایعات گرم محسوب می شد. پلی‌استایرن۳۰ سال پیش به عنوان یک عایق ارزان و عالی برای نگه داشتن قهوه داغ مورد استفاده قرار می­گرفت. لیکن از این ماده بعدها در ظروف یکبار مصرف نیز مورد استفاده قرار گرفت.

مهمترین ویژگی های ظروف پلی استایرن :
دو مورد از مهمترین ویژگی های ظروف یکبار مصرف پلی استایرن وزن بسیار کم و مقاومت بالا در برابر حرارت میباشد.

ظروف یکبار مصرف LDPE :
به طور کلی عبارت LDPE مخفف Low-Density Polyethylene میباشد. این عبارت به معنای پلی اتیلن کم چگالی است. در ظروف پلاستیکی قابل انعطاف مثل سس خوری یا ظرف شیر استفاده می شود. و خطری برای سلامتی تا کنون اعلام نشده. به عبارت دیگر یکی از کم خطر ترین ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ظروف LDPE میباشند.

ظروف یکبار مصرف HDPE :
این ظروف یکبار مصرف با استفاده از پلیمر HDPE ساخته میشوند. این پلیمر یکی از پلیمرهای دسته پلی اتیلن است. پلی اتیلن یکی از متداولترین انواع پلاستیک است که در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی اتیلن یکی از پلیمر های اولیه تزریق پلاستیک است.این پلیمر مصنوعی که به‌صورت آزمایشگاهی و توسط بشر خلق شده است، در ساخت محصولاتی همچون کیسه‌های پلاستیکی، نوار فیلم پلاستیکی و ظروف پلاستیکی کاربرد دارد. این ماده دارای انواع گوناگونی است که اغلب آن‌ها ترکیبی از پلیمرهای مشابه اتیلن هستند که مقادیر n در آن‌ها متفاوت است.

ویژگی های ظروف HDPE :
تراکم بالا
دارای رنگ کدر
بازیافت پذیری مناسب

نتیجه گیری :
ظروف یکبار مصرف یک از پر استفاده ترین مواد پلاستیکی بوده که به دلیل قیمت کم و کاربرد زیاد مورد استقبال عموم قرار گرفته است. این ظروف دارای انواع بسیاری هستند که به دلیل خصوصیات متفاوت در کاربرد های مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد