نحوه بسته بندی مواد غذایی

نحوه بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی یکی از مهم ترین بخش ها می باشد که باید اصول اساسی آن رعایت شود، یکی از درس ها در صنایع غذایی، اصول بسته بندی می باشد که به صورت تخصصی این موضوع را تشریح کرده، هر تولید کننده ای باید دانش کافی در مورد نحوه بسته بندی ایده آل را داشته باشد زیرا بسته بندی نشان دهنده هویت شرکت تولید کننده است و یکی از عوامل موثر بر فروش می باشد به همین دلیل با کمی خلاقیت می توان مشتریان بسیاری را جذب کرد، بسته بندی هر ماده غذایی باید به صورت جداگانه مورد بررسی قرار بگیرد زیرا هر کدام دارای زمان ماندگاری متفاوتی هستند.

شرایط بسته بندی اصولی
برای یک بسته بندی اصولی ابتدا باید محصول خود را به درستی بشناسید و از مواد تشکیل دهنده آن آگاهی کامل داشته باشید، به خصوص وجود مواد آلرژی زا، که قبل از بسته بندی باید شناسایی شوند. از مهم ترین هدف های بسته بندی، افزایش زمان نگهداری و جلوگیری از فساد درونی، بیرونی و اکسایش مواد غذایی می باشد، همچنین آسان تر شدن حمل و نقل مواد غذایی است. بسته بندی مواد غذایی بسیار جدی و مسئله ساز می باشد به همین دلیل دولت بهترین و جدیدترین دستگاه های بسته بندی و مواد لازم و امکانات کافی را در اختیار شرکت های تولید کننده مواد غذایی می گذارد. مهم ترین عوامل موثر در فساد، میکروارگانیسم ها و اکسیژن می باشند و بسته بندی ها باید به گونه ای طراحی شوند که از ورود آن ها به مواد غذایی جلوگیری کنند. ظروف یکبار مصرف مخصوص بسنه بندی مواد غذایی یکی از راهکارهای ارائه شده در این زمینه می باشد.

انواع بسته بندی اصولی مواد غذایی
به طور کلی بسته بندی مواد غذایی دارای چند عملکرد، محافظت از ماده غذایی، حفظ ویژگی حسی و ظاهری، افزایش ماندگاری، جلوگیری از فساد و بالا بردن کیفیت ماده غذایی را به دنبال دارد. بسته بندی در سه مرحله اولیه، ثانویه و ثالثیه انجام می شود اما برخی از ماده های غذایی نیازمند بسته بندی های خاص شامل، پوشش و روکش های خوراکی، بسته بندی های فعال، بسته بندی با اتمسفر تعدیل شده و یا ترکیبی از چند بسته بندی هستند.

مواد بسته بندی کننده اولیه در واقع همان موادی هستند که به صورت مستقیم با مواد غذایی تماس دارند که دارای نقش های مهمی از جمله در بر گرفتن، محافظت کردن، تسهیل نگهداری، توزیع آسان و ایمنی بالا می باشد، این بسته بندی ها با توجه به مواد غذایی می توانند متفاوت باشند و طبق نیازمندی های رایج می توان سازگارترین نوع آن را برگزید، پوشش های خوراکی به گونه ای عملکردی شبیه به بسته بندی های اولیه هستند.
بسته بندی های ثانویه برای محافظت فیزیکی محصول مورد استفاده قرار می گیرند، این بسته بندی ها ممکن است به صورت یک جعبه یا کیسه پلاستیکی اطراف ماده غذایی باشند همچنین ممکن است بسته بندی هایی آج دار باشند که تعدادی بسته بندی اولیه را در خود جای می دهد و از آسیب های فیزیکی که ممکن است به ماده غذایی وارد شود جلوگیری می کنند.
سومین بسته بندی که بعد از بسته بندی ثانویه صورت می گیرد برای سیستم حمل و نقل و انتقال نهایی که هدف از آن نگهداری، محافظت مواد غذایی و جلوگیری از آسیب فیزیکی به ماده غذایی می باشد.
محافظت از مواد غذایی مهم ترین بخش یک بسته بندی می باشد، یک بسته بندی خوب باید توانایی مقابله با تغییر درجه حرارت، دستکاری، جلوگیری از ورود میکروارگانیسم، بالا بردن طول عمر نگهداری و … را به همراه داشته باشد.

5 دیدگاه برای نحوه بسته بندی مواد غذایی ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد