مواد پلاستیک را بشناسید

مواد پلاستیک را بشناسید

مواد پلاستیک معمولاً موادی نیمه مصنوعی یا مصنوعی هستند که به وسیله فرایند پلیمریزاسیون تولید می شود. پلاستیک به طور کلی در دسته‌بندی پلیمرهای افزایش یا تراکمی قرار می گیرد و جز مواد مصنوعی است که در طبیعت نمی‌توانید بیابید. پلاستیک را می توان با استفاده از فرایند های مکانیکی و حرارتی به شکل های مختلفی در آورده که همین یکی از خصوصیات مهم پلاستیک برای ماه می باشد و باعث شده که بتواند در کنار مصالح سنتی مانند چوب، شیشه و… جایگاه خود را به تازگی در صنایع مختلفی مانند بسته بندی، ساختمان سازی، وسایل خانگی و سایر موارد استفاده که هر روز می بینیم، به دست بیاورد. وجود این مزایا باعث شده است که امروز پلاستیک یکی از مصالح اصلی در دنیای مدرن باشد که همین مشکلات زیادی را برای محیط زیست ایجاد کرده، چرا که هر سال مقدار زیادی از ضایعات پلاستیکی چه غیر قابل تجزیه هستند در طبیعت رها و باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی می شوند.

مواد پلاستیک pp
مواد پلاستیک pp که به آنها پلی پروپلین نیز می گویند یکی از ترکیبات ترموپلاستی است که از مونومرهای پروپیلن ساخته شده است. بیشترین کاربرد این نوع مواد پلاستیکی در مواردی مانند قطعات پلاستیکی مورد استفاده در صنایع خودرو، بسته بندی انواع محصولات مصرفی و تولید قطعات پلاستیکی خاص مانند لولا های زنده و سایر وسایل پلاستیکی می باشد. این نوع مواد پلاستیکی برای اولین بار در سال ۱۹۵۱ توسط دو دانشمند فعال در صنایع نفتی Phillipsکه پل هوگان و رابرت بنکس نام داشتن تولید شد، اما روند تولید اولیه محصول بسیار زمان بر و طولانی بود. در سال ۱۹۵۴ شیمیدان ایتالیایی به نام پروفسور جیولی ناتا توانستیم محصول را به صورت پلیمری تولید کند که به این شکل روند تولید بسیار ساده تر و سریع تر داشت. تولیدات این مواد تا سال ۱۹۵۸ ادامه داشت و در آن سال باعث شد که محبوبیت بسیار زیادی در سرتاسر اروپا پیدا کند و تولیدات تجاری در سطح گسترده آن آغاز شود و تا امروز شاهد آن هستیم که یکی از مواد پلاستیکی اصلی در جهان می باشد. در ادامه برخی از اصلی ترین ویژگی های این پلاستیک ها را با هم مورد بررسی قرار می دهیم:

قابلیت شفاف بودن یا transmissivity:
پلی پروپیلن ها در مراحل اولیه به شکل طبیعی دارای رنگ میباشند، اما می توان با انجام عملیاتی آنها را شفاف سازی کرد تا در صنایع بسته بندی و مواردی که انتقال نور و یا نمایش محصولات در یک بسته بندی برای ما مهم است، از پلی پروپلین شفاف استفاده کرد. نکته‌ای که در مورد این نوع پلاستیک باید به یاد داشته باشید این است که در برابر انتقال حرارت ضعیف می باشد و امکان نباید در معرض حرارت قرار بگیرد.

عایق الکتریکی قوی:
پروپلین ها دارای مقاومت زیادی در برابر برق هستند و به همین دلیل می‌توان در صنایع تولید وسایل برقی و الکترونیکی از آنها استفاده کرد.

مقاومت خستگی بالا:
یکی از ویژگی های اصلی پروتئین ها این است که در برابر خم شدن و پیچش، شکل ظاهری خود را حفظ می‌کنند و همین باعث می شود که در صنایع مختلف که نیاز به تحمل فشارهای خمشی و پیچشی است، بتوان از این مواد استفاده کرد.

انعطاف پذیری و استقامت بالا:
مواد پلاستیکی پلی پروپلین دارای انعطاف پذیری و قدرت کشش بالایی می باشند، البته این کشش و انعطاف پذیری مانند سایر مواد در یک محدوده خاص انجام می شود و زمانی که مواد پلاستیکی را در ضخامت بالا و با سختی بالا بسازند، قدرت انعطاف پذیری آنها پایین می آید و همچنین تغییر شکل دادن آن سخت می شود. پلاستیک های تولید شده در این دسته می توانند برای صنایع خودروسازی و مواردی که نیاز به استقامت و سختی بالا است مورد استفاده قرار بگیرند.

مقاومت شیمیایی بالا:
یکی از ویژگی های کلیدی پلی پروپیلین ها این است که در برابر مواد اسیدی رقیق شده واکنش نشان می دهند و همین باعث می شود که گزینه خوبی برای ظروف مناسب مواد اسیدی باشند.

مواد اولیه پلاستیک چیست
مواد اولیه پلاستیک چیست، سوالی می باشد که نمی توان به سادگی به آن پاسخ داد؛ چرا که انواع مختلف پلاستیک در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند باعث شده که مواد اولیه آنها با هم تفاوت‌های زیادی داشته باشد که در ادامه برخی از مواد اولیه اصلی برای تولید پلاستیک های مختلف را خدمت شما معرفی می کنیم:

پلی اتیلن سنگین ۵۰۳۰: این نوع مواد اولیه پلاستیکی در پتروشیمی های اراک و تبریز تولید می‌شوند و برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی مانند درب بطری ها مورد استفاده قرار می گیرند.
پلی اتیلن سنگین ۳۸۴۰: از این نوع مواد اولیه برای ساخت تانکرهای پلاستیکی و مصارف مشابه استفاده می شود.
پلی اتیلن pe۱۰۰: از این نوع پلی اتیلن در زمینه تولید لوله های فاضلابی و لوله های آبرسانی استفاده می شود و توسط پتروشیمی های جم و مارون در ایران تولید می گردد.
پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰f و ۵۱۱۰: این دو پلی اتیلن در زمینه تولید نایلون و نایلکس ها و همچنین ظروف پلی اتیلنی کاربرد دارند.
پلی اتیلن های سنگین تزریقی HI500 و ۵۶۲۰_۵۲۵۱۸: این نوع پلی اتیلن ها که در ساخت ظروف سنگین تزریقی مانند جعبه های پلاستیکی و درب بطری مورد استفاده قرار می‌گیرند در پتروشیمی جم، پتروشیمی بندر امام پتروشیمی امیرکبیر تولید می شوند.
پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵ و BI3: این دو پلی اتیلن کاربرد های مشابهی دارند و برای ساخت ظروف بادی مانند قوطی ریکا، قوطی دستمال مرطوب و شامپو مورد استفاده قرار می گیرند.
پلی اتیلن سنگین ex5: از این مواد پلاستیکی در ساخت گالون، لوله های پلی اتیلنی، نایلون، نایلکس و ظروف پلی اتیلنی با گنجایش بالای ۳۰ لیتر کاربرد دارد.
پلی اتیلن سنگین ex۳: این نوع پلی اتیلن که توسط پتروشیمی های امیرکبیر اراک تولید می شود برای ساخت انواع نوار تیپ و لوله های آبرسانی کاربرد دارد.

3 دیدگاه برای مواد پلاستیک را بشناسید ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا پست الکترونیک خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد